Mesajele concurenţilor electorali din Republica Moldova
Concerte de muzică, afişe electorale, pliante, pseudo-investigaţii jurnalistice prezentate de candidaţi sunt metode prin care partidele încearcă să atragă atenţia electoratului.
Articol de Cătălin Gomboş, 23 Noiembrie 2010, 14:29
"Comuniştii au pierdut puterea şi acum încearcă să revină cu gânduri de răzbunare. Ajută-l pe Serafică să îi învingă pentru că aliaţii lui sunt ocupaţi cu alte treburi… "
Cu acest mesaj, alegătorii sunt invitaţi să joace, pe internet, "Serafică fără frică 2", un joc în care liderul Alianţei Moldova Noastră, Serafim Urechean, este un luptător de arte marţiale care trebuie să învingă pe opt nivele diferiţi lideri ai partidului Comuniştilor; cel mai greu nivel este ultimul, în care Serafică se confruntă cu mai mulţi Voronini înarmaţi cu pistoale.
De fiecare dată când jucătorul termină un nivel, liderii celorlalte trei partide din Alianţa de guvernare îl aplaudă pe "Serafică".
Jocul lansat de AMN este, probabil, cea mai originală metodă prin care un concurent electoral din Republica Moldova încearcă să atragă atenţia asupra sa, însă nu este singura.
Se aude soneria, deschid uşa şi doi tineri comsomolişti îmi oferă săptămânalul de limbă "moldovenească" Comunistul, care pe prima pagină anunţă că Moldova va vota pentru PCRM.
Pe stradă sunt oprit de câţiva tineri care mă informează că îmi pot depune un CV la ei, întrucât partidul pe care îl reprezintă, Mişcarea Acţiunea Europeană, va creea 60 000 de locuri de muncă.
Telefonul sună şi în receptor se aude glasul premierului Vlad Filat, care repetă mesajul de campanie al partidului.
Video:
Concerte de muzică, afişe electorale, pliante, pseudo-investigaţii jurnalistice prezentate de candidaţi şi chiar şi plicuri cu seminţe de morcov şi pătrunjel sunt alte metode prin care partidele încearcă să atragă atenţia electoratului, în condiţiile existenţei unui număr semnificativ de concurenţi: treizeci şi nouă, pentru care se vor tipări buletine de vot lungi de un metru.
Video: Spot PUM
Mesajele de campanie sunt, din unele puncte de vedere, similare: promit combaterea sărăciei şi a corupţiei, creearea de locuri de muncă, schimbarea.
Video: Spot PRM
Când vine vorba de politică externă, avem deja diferenţe foarte mari, cele două extreme fiind fostul şef al serviciului de informaţii, Valeriu Pasat, pro-rus, şi Partidul Naţional Liberal, pro-român.
Video: Spot PNL
Oameni obişnuiţi, lideri politici şi artişti apar în clipurile electorale ale partidelor.
Liberalii preşeintelui Mihai Ghimpu mizează pe acesta şi pe primarul Chişinăului Dorin Chirtoacă.
Video:
Iar democraţii lui Marian Lupu, pe solistul trupei Zdob şi Zdub, Roman Iagupov.
Video:
Dintr-o astfel de campanie nu putea lipsi unul dintre ingredientele cheie ale publicităţii, astfel încât unul dintre partide, Republican, condus de fostul ministru de externe Andrei Stratan, încearcă să atragă electoratul cu ajutorul unei tinere îmbracată într-un neglije care, împreună cu soţul său în trening, căruia tocmai i-a pus masa, alege partidul Republican.
Audio: