Maşini chinezeşti, produse în Bulgaria
Fabrica, instalată într-un oraş din nordul Bulgariei, ar urma să livreze 50.000 de automobile pe an, mare parte pentru export, potrivit producătorilor.
Articol de Petio Petkov, corespondent RRA în Bulgaria, 21 Februarie 2012, 19:07
China va produce de marţi, în premieră, automobile într-una din ţările Uniunii Europene, încercând să-şi apropie piaţa maşinilor ieftine care a luat amploare în ultimii ani dominaţi de criza economică.
Fabrica, instalată într-un oraş din nordul Bulgariei, ar urma să livreze 50.000 de automobile pe an, mare parte pentru export.
Prima uzină europeană a producătorului chinez de automobile Great Wall Motor va fi inaugurată marţi în oraşul Loveci, Bulgaria de Nord, în prezenţa preşedintelui Rosen Plevneliev şi a primului ministru Boiko Borisov.
La proiect participă compania bulgară Litex Commerce sau omul de afaceri şi proprietar al Clubului de Fotbal Litex, Grişa Gancev.
Până la finele anului, vor fi asamblate cu piese produse în China 2.000 de autoturisme de oraş de tipul Voleex C10, destinate pieţei interne.
În 2013, gama de producţie va fi extinsă cu încă două modele: SUV Hover H5 şi pick-up-ul Steed, urmând ca în 2014, în două schimburi, să fie produse 50.000 de autoturisme ce vor fi exportate în Uniunea Europeană.
Cel mai ieftin dintre cele trei modele va costa sub 6.500 de euro, pick-up, 13.500, iar SUV, aproximativ 16.000 de euro - scris mediile sofiote.
În 2010, au fost angajaţi primii 120 de muncitori care au frecventat cursuri în China. În următorii ani, numărul muncitorilor va depăşi 2.000.
Treptat, vor fi construite capacităţi de producţie pentru diferite piese şi subansamble. La Loveci vor fi produse şi autoturisme cu instalaţie de gaze.
Dacă vânzările vor merge bine, investiţia chineză va putea ajunge la 300 de milioane de euro.
Prima săpătură la uzina din cartierul Bahoviţa al oraşului a fost făcută cu trei ani în urmă de primul ministru de atunci, Serghei Stanişev.
Investiţia iniţială a fost evaluată la 80 de milioane de euro. În februarie 2009, guvernul bulgar a acordat preferinţe speciale investitorului chinez.
În anii '60, la Roveci au fost asamblate autoturisme Fiat, a urmat asamblarea de autoturisme sovietice, Moskwici, cu componente din Rusia, în 1990 producţia a fost oprită.
La jumătatea anilor '90, Compania britanică Rover a făcut un parteneriat cu o firmă din Varna pentru a produce maşini de oraş, dar tentativa a eşuat.