Italienii, surprinși și încântați de branza de burduf din Bucegi
Târgul internațional de brânzeturi de la Bra - regiunea Piemonte este un adevărat festival dedicat formelor pe care le ia laptele.
Articol de Elena Postelnicu, Corespondent RRA în Italia, 22 Septembrie 2015, 14:37
Brânza de burduf în scoarță de brad cumpărată în special de italieni la Chesse 2015 de la Bra(Piemonte)
Din doi în doi ani, în nordul Italiei, la Bra, în regiunea Piemonte Slow Food organizează Târgul internațional de brânzeturi - Cheese 2015, un adevărat festival dedicat formelor pe care le ia laptele.
La cea de-a zecea ediție a evenimentului, derulat între 18 și 21 septembrie 2015, au participat producători și pastori din 60 de țări. România a fost reprezentată de prezidiul Brânza de burduf din Munții Bucegi.
Timp de patru zile, români și italieni s-au strâns la standul țării noastre pentru a gusta brânza de burduf în scoarță de brad adusă de Marian Popoiu, reprezentantul unui grup de producători din zona Bran – Moeciu: ”Sunt pentru a cincea oară la acest Salon și pentru a zecea oară în Italia” ne spune Marian, care vine anual, fie la Cheese, fie la Terra Madre (un alt eveniment bienal organizat la Torino de Slow Food, în alternață cu Salonul brânzeturilor de la Bra). „Este printre puținele ocazii pe care le are un producător, fie de brânzeturi, fie de alte produse, de a sta față în față cu consumatorul, cu cei care sunt avizați, mai ales în Italia unde este o cultură a brânzeturilor și o combinație între brânzeturi, vin și alte preparate” recunoaște românul.
”Încercăm să aducem un mic colț din România și aici la peste 2000 de km” susține Marian, completând că: ”Suntem mândri că am putut arbora drapelul aici pentru a zecea oară”.
Românul a venit la Bra cu o cantitate de 180 de kg de brânzeturi. ”Nu pot spune câte kg am vândut pentru că am avut și promovare și vânzare, dar pot să vă spun că a fost un succes” mai spune Marian pentru care ediția din acest an pare a fi una cu un număr de vizitatori mult mai mare decât anii anteriori.
”Au fost și foarte mulți vizitatori români, pentru că evenimentul a avut o foarte bună publicitate, s-a știut că vom veni și ne-au căutat” a mai costatat românul.
Italienii atrași de gustul brânzei de burduf
”Avem și o noutate anul acest: brânza de burduf maturată în coajă de brad cu busuioc în interior, ceea ce s-a dovedit a fi un real succes, italienii fiind interesați să simtă gustul busuiocului mai ales în brânză” spune încântat Marian, recunoscând însă că este mai mare numărul cumpărătorilor italieni decât al celor români, asta și pentru că piemontezii sunt curioși și achiziționează bucățele de brânză de burduf de ambele tipuri: și simplă și cu busuioc.
Marian consideră că și în România ar trebui să se organizeze astfel de evenimente la nivel internațional. ”Din fericire au început să existe. Au fost târguri nu internaționale, ci naționale.
Sunt târguri organizate de Uniunea Europeană. Din fericire am văzut în ultimii ani și în România lucruri bune și chiar plăcute pe această temă” ține să sublinieze Marian Popoiu.
În cei zece ani, Marian a avut ocazia și mai mult de atât a profitat de fiecare dată ca să descopere și să guste și alte tipuri de brânză din alte țări, cum ar fi brânză cu cenușă vulcanică sau cea de Bra, care de altfel îi place cel mai mult, un tip de cașcaval care este maturat în struguri.
Prin participarea la evenimnetele din Piemonte, Marian Popoiu a făcut cunoscută brânza de burduf în partea de nord și de centru a Italiei. ” Avem și clienți din Italia care colaborează cu noi și în afara acestor evenimente bianuale: Cheese sau Salone del Gusto. Facem și expediții frigorifice la diverse magazine fie românești, fie cu specific italian.” mărturisește Marian.
O astfel de colaborare există de patru ani cu o tavernă din Pescara, regiunea Abruzzo și o altă colaborare - de mai scurt timp - cu un restaurant din Bra.
Români și italieni gustă și cumpără brânză din Bucegi
”Nu se găsește peste tot această brânză. Aici dacă vii o găsești sigur și e chiar cea originară” mărturisește Alexandra, originară din Iași, care a venit special de la Torino (60 de km) cu prietenul ei și cu un alt cuplu de amici pentru a achiziționa brânză din Bucegi. ”Cred că ar trebui să se organzizeze și mai des pentru că - după cum se vede - sunt foarte apreciate” consideră tânăra româncă stabilită de 13 ani la Torino.
Tot de la Torino a venit în mod special la Bra și Mihaela din Bacău, stabilită în Italia de 14 ani.
”Știu cum e, îmi place și am cunpărat” mărturisește încântată tânăra, care a fost la acest eveniment și în urmă cu doi ani. ”Aș vrea să aducă mai multe produse, pentru că știm că există mult mai multe tipuri de brânză: și cașcaval, și telemea românească de oaie, de vacă sau de capră” spune femeia, care mai completează că frecvent cumpără produse românești, în special cârnați afumați.
Mihaela a venit cu prietenul ei, Giuseppe, care ne-a mărturisit că a gustat brânza de burduf și i-a plăcut: ”E foarte bună. Am cumparat chiar o bucată pentru a simți gustul și mai bine. Am fost și în urmă cu doi ani. Am căutat în mod special standul României. Este un eveniment foarte interesant.
Sunt tipuri de brânza din toata lumea. Se pot gusta produse deosebite care nu se gasesc in orice magazine și este o ocazie de pe urma căreia profităm. Există atâtea gusturile care nu le cunoaștem si le descoperim împreuna cu locurile de unde vin aceste brânzeturi. Este frumos totodată că astfel se mențin si se protejează produsele de calitate ale fermierilor mici, care constituie o bogăție a unui teritoriu, indiferent de nationalitate” consideră Giuseppe din Torino.
Italienii oferă cadou prietenilor români brânză de burduf
Într-o oră, cât m-am oprit la standul țării noastre, au trecut peste 300 de persoane, printre care și câteva zeci de români. ”Sunt de 12 ani în Italia și întotdeauna când este Cheese aici trecem și noi” spune Aurica din Botoșani, care a trecut pe la Târg împreună cu bătrâna pe care o îngrijește și o altă prietenă româncă. ”Suntem mândrii că suntem români. Nu ne rușinăm. Ne bucură tot ceea ce se promovează de bine despre români, pentru că toți ne-au făcut numai publicitate negativă până acum” completează femeia.
Am întâlnit la standul României un alt cuplu de italieni din Sanremo, care au plătit 30 de euro pentru două bucăți integrale de brânză de burduf în scoarță de brad. ”Acum am gustat pentru prima dată. Îmi place și am cumpărat. Știam de această brânză de la o prietena de-a nostră din Brașov. Am luat două bucăți acum pentru că una este pentru noi, iar alta pentru această prietenă româncă. Vrem să-i facem o surpriză plăcută când ne întoarcem acasă” îmi mărturisește Paolo.
Peste 250.000 de vizitatori la Cheese Bra 2015 organizat de Slow Food
În cele patru zile de eveniment, cei peste 250.000 de vizitatori au avut prilejul nu numai de a degusta zeci de tipuri de brânzeturi sau de vinuri din toată lumea, ci și de a participa la conferințe, work-shop-uri sau lecții de gătit în aer liber. Producătorii de brânză și-au povestit experiențele, aspirațiile și dificultățile cu care se confruntă pentru a susține păstorii, brânzarii și tăranii care aleg să trăiască în continuare la munte. S-a discutat despre tendințele recente de repopulare a zonelor montane care vin din partea noilor generații din mai multe țări europene, așa cum s-a revenit asupra producției de lapte, de cheaguri și a luptei contra chimizării și industrializării.
Totodată s-au dezbătut probleme legate de dreptul asupra terenurilor, precum și despre dificultățile de acces la pășunile publice montane. Primari, crescători de animale și decidenți politici au făcut referire la un posibil pact între instituții, teritorii și ciobani pentru a depăși obstacolele și pentru a vedea în regiunile montane o oportunitate, nu o problemă care trebuie rezolvată.