Istoricul zborurilor afectate de erupţii vulcanice
Din 1970 până în prezent, aproximativ 100 de curse aeriene au întâmpinat dificultăţi cauzate de cenuşa vulcanică.
Articol de Ioana Dogaru, 16 Aprilie 2010, 09:29
De-a lungul istoriei aproximativ 100 de zboruri au fost afectate de cenuşa vulcanică apărută în urma erupţiilor vulcanice, conform unor estimări BBC.
Zborul 009 al companiei British Airways, din 14 iunie 1982, care efectua o cursă comercială din Kuala Lumpur, Malaezia spre Perth, Australia, a întâmpinat un nor vulcanic la 240 km sud este de Jakarta, Indonezia.
Praful vulcanic provenea de la o erupţia vulcanică din muntele Galunggung, din insula indoneziană Java.
Toate cele 4 motoare ale Boiengului 747 au cedat iar avionul a fost în picaj până la altitudinea de 3650 metri, când echipajul a reuşit să pornească unul din motoare.
Avionul a reuşit să aterizeze forţat ăn Jakarta. Nicio persoană nu a fost rănită.
Echipajul a primit numeroase decoraţii pentru curaj.
Zborul 867 al companiei olandeze KLM, efectuat pe 15 decembrie 1989, cu destinaţia Anchorage, Alaska a zburat printr-un nor de cenuşă, provenit dintr-o erupţie vulcanică a muntelui Rdoubt din Alaska.
Motoarele avionului s-au oprit, dar pilotii au reuşit să redreseze situaţia şi să aterizeze avionul în siguranţă în Anchorage.
În februarie 2000, un avion de cercetare aparţinând NASA a intrat într-un nor de cenuşă vulcanită, provenit din erupţia vulcanului Hekla din Islanda.
Echipa fusese informată despre erupţia vulcanică şi despre norul de cenuşă, dar poziţia norului nu e fost exactă.
Avionul nu a pierdut controlul şi a aterizat în nordul Suediei.
După aterizare s-a constatat că motoarele avionului au fost afectate, şi avionul a fost trimis la reparaţii.
Nimeni nu a fost rănit în urma incidentului.
Institutul de geologie american a declarat că peste 102 aeronave au întâlnit cenuşă vulcanică din 1973 până în 2003.
Studiile au arătat că peste 20 de incidente aviatice au avut loc din cauza erupţiei muntelui vulcani Pinatubo din Filipine, în 1991.