În Germania și câinii merg la școală
În Germania, tot mai mulţi profesori apelează la câini şcolari pentru a ameliora ambianţa din unităţile de învăţământ şi pentru a spori încrederea elevilor în ei înşişi.
Articol de Bogdan Mihai, 26 Septembrie 2010, 13:41
După câinii-salvatori sau însoţitori ai persoanelor fără vedere, au apărut câinii-şcolari.
În Germania, tot mai mulţi profesori apelează la ei, pentru a ameliora ambianţa din şcolile germane şi pentru a spori încrederea elevilor în ei înşişi, potrivit Mediafax.
Integrarea patrupedelor în mediul şcolar a apărut în Germania la sfârşitul anilor 1990, după o idee importată din Statele Unite.
"Aproape 120 de câini-şcolari sunt în prezent în activitate în Germania, de la creşă până la liceu, iar numărul lor înregistrează o creştere constantă", a declarat Lydia Agsten, profesoară într-un centru de educaţie specializat pentru copiii cu handicap din Iserlohn, din apropiere de Dortmund.
Cifrele nu sunt însă complete, deoarece această metodă pedagogică nu este oficial recunoscută de sistemul educativ german, care ţine de competenţa fiecărui land.
"Fenomenul nu este încă destul de cunoscut în ministere şi nu există încă un curs de formare conceput pentru câini şi profesori", a explicat Lydia Agsten, care face eforturi pentru a organiza în cadrul reţelei de învăţământ o serie de evenimente private.
În anumite regiuni, atelierele de lucru cu câini-şcolari încep să fie recunoscute în calitate de cursuri de formare şi de perfecţionare, atrăgând astfel proiecte de finanţare şi de asigurare mai bine concepute.
O serie de cercetări ştiinţifice ar putea şi ele să contribuie la recunoaşterea mai rapidă a acestor programe.
"Pentru moment, nimic nu dovedeşte cu certitudine că aceşti câini au un efect determinant asupra progreselor şcolare ale elevilor", a declarat Susanne Wille, o dresoare de câini-şcolari, care îşi pregăteşte o teză de doctorat la Universitatea din Jena pe această temă.
"Într-adevăr, este posibil ca elevii să obţină rezultate mai bune graţie motivaţiei şi creativităţii profesorului, stimulaţi de prietenul lor canin", explică Susanne Wille.
Ea intenţionează să compare rezultatele şcolare ale elevilor din clasele în care există un câine-şcolar cu cele obţinute de elevii din clase cu un nivel similar în care nu există acest tip de însoţitor.