Germania: Principalele institute economice cer mediului de afaceri să adopte o poziţie fermă împotriva extremismului de dreapta
Economia şi companiile ar avea cel mai mult de pierdut de pe urma politicilor propuse de Alternativa pentru Germania.
Articol de Vlad Drăghicescu, Bonn, 23 Ianuarie 2024, 14:00
În Germania, principalele institute economice cer mediului de afaceri să adopte o poziţie publică mai fermă împotriva extremismului de dreapta. Potrivit economiştilor, companiile trebuie să se opună dreptei extreme şi să explice angajaţilor că venirea la putere a formaţiunii Alternativa pentru Germania, ar pune în pericol locurile de muncă, după cum transmite corespondentul RRA Vlad Drăghicescu.
Reporter: Economia şi companiile ar avea cel mai mult de pierdut de pe urma politicilor propuse de Alternativa pentru Germania. Milioane de joburi ar fi pierdute pentru că fără angajaţi din străinătate, lipsa forţei de muncă s-ar agrava considerabil, afirmă Marcel Fratzscher, directorul Institutului german pentru Cercetare Economică de la Berlin. El îndeamnă consiliile de administraţie ale companiilor să le vorbească angajaţilor despre aceste pericole. În unele firme, atrage atenţia Fratzscher, predomină mentalitatea conform căreia problema trebuie rezolvată de oamenii politici. "Acest mod de a gândi este greşit, pentru că avem o sarcină comună", subliniază economistul.
Alarmat de tendinţele extremiste este şi Michael Huether, Institutului Economiei Germane, instituţie apropiată de patronate. Democraţia şi economia de piaţă au aceleaşi rădăcini istorice în începutul modernităţii europene, cu peste 200 de ani în urmă. Ele nu pot prospera pe termen lung decât împreună, explică el. Expertul a salutat participarea numeroasă la demonstraţiile împotriva extremismului de dreapta din ultimele zile, care au scos în stradă sute de mii oameni în mai multe oraşe germane. Este un semn bun, spune Huether, atunci când oamenii manifestă în favoarea democraţiei şi a diversităţii.
De altfel, unele companii deja iau o atitudine. Un mare lanţ alimentar a prezentat zilele acestea un clip care arată clienţi uimiţi plimbându-se printr-un supermarket cu rafturi goale. Aşa ar arăta un magazin care ar vinde doar produs germane, este mesajul clipului.