Germania, îngrijorată de scumpirea carburanţilor
Preţurile extrem de ridicate la benzină şi motorină sunt o problemă tot mai mare în Germania, o problemă care afectează nu numai buzunarele şoferilor, ci şi evoluţia economiei.
Articol de Ovidiu Suciu, Berlin, 03 Aprilie 2012, 08:03
Preţurile combustibililor cresc necontenit, iar acest fapt îngrijorează peste măsură chiar Germania, cea mai solidă economie a Uniunii Europene.
În consecinţă, tot mai multe voci cer intervenţia guvernului, fie prin stabilirea unui preţ maxim posibil la carburanţi, fie prin limitarea impozitelor la energie.
Preţurile extrem de ridicate la benzină şi motorină sunt o problemă tot mai mare în Germania, o problemă care afectează nu numai buzunarele şoferilor, ci şi evoluţia economiei şi chiar funcţionarea coaliţiei de la Berlin.
În ambele tabere guvernamentale, atât la conservatori, cât şi la liberali, tot mai mulţi parlamentari solicită majorarea subvenţiilor acordate angajaţilor pentru cheltuielile de transport. În prezent, se acordă fiecărui navetist câte 30 de cenţi pentru fiecare kilometru care îl desparte de locul de muncă.
Suma totală, alocată anual de statul german în acest sens, este de 4,4 miliarde de euro.
Cei care cer majorarea acestei plăţi, din cauza preţului ridicat al combustibililor, văd posibilă o creştere de până la 10 cenţi pe kilometru - o variantă respinsă deocamdată de cancelarul Angela Merkel.
Vicecancelarul liberal Philipp Rösler, ministru al Economiei, susţine însă majorarea subvenţiei şi vrea ca tema să fie discutată la viitoarea reuniune a liderilor coaliţiei.
O altă variantă de controlare a preţului carburanţilor, propusă de preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie, Hans Heinrich Driftmann, ar fi reducerea impozitelor pe vânzările de energie.
Statul german încasează jumătate din preţul fiecărui litru de motorină sau bezină vândut, deci ar avea de unde să mai scadă, crede Driftmann.
Propunerea sa a fost însă respinsă promt de ministrul de Finanţe, Wolfgang Schäuble.
Totuşi, Driftman avertizează că preţurile, extrem de ridicate, la energie şi materii prime reprezintă pericolul numărul 1 pentru economia germană.
Creşterea acesteia ar fi serios periclitată, dacă actuala tendinţă de scumpire galopantă a combustibililor se va menţine. În prezent, litrul de benzină "super" costă cam 1,70 de euro; dacă se va ajunge la 2 euro pe litru, situaţia economică a Germaniei va fi lovită puternic, crede şeful Camerei de Comerţ şi Industrie.
Opoziţia ecologistă spune că soluţia ar fi ca mediul politic să stimuleze economia de carburant în rândul populaţiei.
Aceasta din urmă ar trebuie să aleagă maşini mai eficiente energetic, să treacă la combustibil alternativ, precum gazul natural, sau să circule mai mult cu transportul în comun.
Concluzia este însă clară: vremea carburanţilor ieftini a trecut în Germania.