Germania, cele mai mari taxe pe combustibili din UE
Trezoreria federală germană îşi umple în fiecare an conturile cu aproximativ 40 de miliarde de euro, bani ce provin din taxa pe combustibil. Peste jumătate din preţul combustibilului din Germania este dat de taxe.
Articol de Paul Poteraşi, 06 Aprilie 2012, 18:55
Peste jumătate din preţul combustibilului din Germania, sau aproximativ 40 de miliarde de euro în fiecare an, merge direct la trezoreria federală, precizează Der Spiegel.
Jurnaliştii germani notează că aceste taxe sunt mai piperate decât în oricare alt stat din Europa deşi ele nu se îndreaptă spre mediu ca să îşi justifice scopul.
Cei mai productivi inspectori fiscali din Germania lucrează într-un bloc nou din centrul cartierului HafenCity din Hamburg.
Într-un singur an cei şase angajaţi de aici procesează taxe privind energia în valoare de 15 miliarde de euro.
Ca o comparaţie, cifra reprezintă aproximativ un sfert din impozitele plătite pentru produsele de consum din Germania.
Veniturile mari obţinute de acest birou se datorează faptului că jucători importanţi din industria petrolului precum Shell, Esso şi RWE Dea îşi au sediul în acest oraş şi revin astfel sub supravegherea acestui birou.
Înainte de data de 15 a fiecărei luni, companiile sunt obligate să depună o declaraţie în care să specifice câţi litri din diferite tipuri de petrol au produs, câţi litri au vândut şi cât trebuie să plătească pentru taxe.
După această dată, firmele au 55 de zile ca să plătească.
Banii percepuţi din această taxă se îndreaptă spre rezervele federale şi au devenit cea de-a treia sursă de venit pentru ministerul de finanţe din Berlin, după impozitul pe venit şi impozitul pe vânzări (TVA).
Autorităţile fiscale aplică o taxă diferită pentru fiecare tip de combustibil.
47.4 cenţi pentru litrul de motorină şi 65.45 de cenţi pentru litrul de benzină reprezintă taxele percepute de stat.
După ce aplică această taxă, guvernul german percepe şi o taxă de vânzare (TVA) de 19% din preţul litrului de combustibil.
Din cauza creşterii preţului la combustibil, Berlinul a obţinut în 2011 cu 1,8 miliarde de euro mai mult decât în anul precedent numai din TVA.
Peste jumătate din preţul combustibilului ajunge la stat
La sfârşit, peste jumătate din preţul combustibilului ajunge în visteria statului.
În cazul benzinei premium, guvernul ajunge să încaseze chiar şi 90 de cenţi pe litru.
Doar taxele pentru tutun sunt mai mari.
Germanii plătesc mai mult decât fiecare dintre vecinii lor.
În Spania şi Polonia, de exemplu, impozitele pe litrul de benzină premium sunt cu 25 de cenţi mai mici decât cele plătite de germani.
Tocmai din acest motiv, operatorii germani şi-au închis staţiile de alimentare din preajma graniţelor.
În SUA taxele sunt însă şi mai mici.
Americanii plătesc 11 la sută din preţul de vânzare pe litru pentru taxe.
Un litru de combustibil în SUA costă aproximativ 72 de euro cenţi, ceea ce ar reprezenta aproape jumătate din preţul plătit de un neamţ.