Europa ar putea avea coordonare unică a traficului aerian
Comisia Europeană intenţionează să instituie un management european comun al traficului aerian, care să înceapă să funcţioneze din 2012.
Articol de Claudia Marcu, 22 Aprilie 2010, 09:48
Comisia Europeană spune că dacă ar fi avut un cer european unic s-ar fi trecut mai uşor peste criza provocată de erupţia vulcanului din Islanda.
Comisarul european pentru transporturi, Sim Kallas, vrea ca până la sfârşitul acestui an propunerile Comisiei în acest sens să fie adoptate.
Elementul central va fi crearea unui manager european al traficului aerian, care să înceapă să funcţioneze din 2012.
Un astfel de centrul va avea însă doar un rol de coordonare, decizia de închidere a spaţiului aerian fiind în continuare de competenţa statelor membre.
"Un centru de controlare al traficului aerian ar fi permis aplicarea unor măsuri coordonate la nivel european, care să răspundă crizei actuale.
"Ar fi fost un sistem european pentru coordonarea spaţiului aerian european, în locul celor 27 ale statelor membre", a declarat Helen Kearns, purtătorul de cuvânt al comisarului european pentru transporturi.
Vicepreşedintele Comisiei Europene, Sim Kallas, intenţionează să le scrie miniştrilor europeni ai transporturilor să urgenteze adoptarea propunerilor făcute de Comisie privind crearea cerului unic european.
Unul dintre cei mai importanţi piloni se referă la desemnarea unui manager european al spaţiului aerian.
"Aceasta înseamnă facilitarea rutelor de zbor pentru companiile aeriene, printr-o abordare europeană, controlorii de trafic naţional fiind nevoiţi să aplice aceleaşi reguli operaţionale", a explicat şeful unităţii specializate din cadrul Comisiei Europene, Luck Tidgat.
"Controlorii de trafic vor putea alege sau nu măsurile, dar, în cazul în care nu o fac şi o astfel de decizie are un impact negativ asupra celorlalţi, atunci putem vorbi chiar de penalizări.
"O astfel de coordonare înseamnă pentru liniile aeriene reducerea costurilor, dublarea capacităţii de zbor până în 2020, reducerea emisiilor de carbon cu 10% pentru fiecare zbor şi creşterea considerabilă a factorului de siguranţă pentru pasageri", a mai spus Luck Tidgat.
El a adăugat că Eurocontrol ar putea juca acest rol, însă până atunci ar trebui reformată.
"Este o organizaţie care trebuie reformată, pentru a răspunde cerinţelor europene".
Deschiderea sau închiderea spaţiului aerian va rămâne în continuare competenţa statelor membre.