Drepturile pasagerilor, "aplicate incomplet" în România
România are probleme în a aplica legislaţia comunitară privind respectarea drepturilor pasagerilor, constată Meglena Kuneva, consilier al comisarului european pentru transporturi.
Articol de Paul Poteraşi, 15 Aprilie 2011, 13:58
Consilierul comisarului european pentru transporturi, Meglena Kuneva, aflată în vizită la Bucureşti, susţine că România nu aplică în totalitate legislaţia comunitară privind respectarea drepturilor pasagerilor.
Meglena Kuneva a recomandat autorităţilor să aloce unor structuri speciale sarcina de a urmări respectarea directivelor europene în domeniu.
Oficialul de la Bruxelles a constatat totuşi uşoare progrese în activitatea de transport de persoane din România.
Potrivir reporterului Radio România, Diana Domenico, paşi importanţi s-au făcut în primul rând în respectarea drepturilor călătorilor cu dizabilităţi.
Cel puţin în sectorul feroviar există multe trenuri, în special cele de rang înalt, prevăzute cu spaţii speciale unde se pot instala cărucioarele, toaletele sunt dotate corespunzător, iar pentru urcarea şi coborârea din tren, dacă există o solicitare înaintată cu 24 de ore de către persoana în cauză pentru o anumită rută, vor fi desemnaţi doi însoţitori care vor oferi ajutor în acest sens.
Potrivit reprezentantului Comisiei Europene, Meglena Kuneva, drepturile pasagerilor nu sunt în totalitate cunoscute şi nici aplicate şi de aceea este de datoria pasagerilor să se informeze asupra lor şi să le ceară.
Dacă pe rutele feroviare internaţionale, drepturile călătorilor sunt aceleaşi ca în celelalte state europene şi ca în transportul aerian, adică în caz de anulare sau întârziere a trenului, poţi beneficia de rambursarea costului biletului, de apeluri telefonice, băuturi răcoritoare, masă sau cazare gratuite, pe rutele feroviare interne nu există aceleaşi drepturi.
Singurul avantaj este că îţi poţi recupera parţial banii pe călătorie.
Meglena Kuneva s-a referit şi la condiţiile de călătorie cu trenul.
Chiar dacă acestea s-au mai îmbunătăţit, vechile garnituri au fost, de exemplu, înlocuite cu unele moderne, mai rămân încă multe sarcini pentru autorităţile române, a apreciat consilierul.
Aceasta a mai adăugat că, la fel ca pe orice piaţă, dacă există monopol şi nu există mai mulţi operatori feroviari, serviciile nu se pot dezvolta într-un regim concurenţial şi au de multe ori de suferit.
Drepturile pasagerilor care circulă cu trenul
Drepturile pasagerilor care circulă cu trenul în Uniunea Europeană sunt grupate în şase categorii fundamentale:
- Facilitarea cumpărării biletului
- Transportul în siguranţă
- Dreptul la transport pentru pasagerii cu mobilitate redusă
- Informaţii privind accesibilitatea pentru pasagerii cu mobilitate redusă
- Despăgubire în caz de vătămare sau deces şi răspundere pentru bagaje
- Protecţie împotriva neîndeplinirii obligaţiilor în materie de răspundere de către companiile feroviare.
Citiţi şi: |
Drepturile şi obligaţiile pasagerilor din transportul feroviar. |
Pe lângă aceste drepturi fundamentale, mai există o serie de drepturi care se aplică tuturor serviciilor internaţionale de transport feroviar din Uniunea Europeană:
- Informaţii cu privire la drepturile consumatorilor
- Asistenţă pentru persoane cu mobilitate redusă
- Rambursare şi redirecţionare
- Compensarea preţului biletului în caz de întârziere/anulare în cursul deplasării internaţionale
- Asistenţă în caz de întârziere/anulare
- Avans în caz de deces sau vătămare
- Dreptul de a depune o reclamaţie.
Citiţi şi (EN): |
Excepţiile acordate de Parlamentul European. |
Uniunea Europeană a oferit încă din 2007 o serie de excepţii pentru anumite ţări din cadrul comunităţii europene, pentru ca acestea să aibe timp să se ralieze normelor europene.
Printre aceste ţări se află şi România.
Potrivit prevederii 1371/2007 a Comisiei Europene, România este exceptată pentru cinci ani în ceea ce priveşte transportul feroviar intern şi internaţional.
În ceea ce priveşte transportul urban, suburban şi regional, excepţia este pe o perioadă nelimitată.
Drepturile pasagerilor care călătoresc cu avionul
Citiţi şi (EN): |
Drepturile pasagerilor care circulă cu avionul |
Principalele drepturi ale pasagerilor se referă la următoarele aspecte:
- Persoane cu handicap şi persoane cu mobilitate redusă - În temeiul legislaţiei UE, persoanele cu handicap şi/sau cu mobilitate redusă sunt protejate împotriva discriminării în cursul rezervării şi îmbarcării. Aceştia au dreptul, de asemenea, la asistenţă în aeroporturi (la plecare, la sosire şi în tranzit) şi la bordul aeronavelor.
- Refuz la îmbarcare - În cazul în care pasagerilor li se refuză îmbarcarea, aeronavele trebuie mai întâi să caute voluntari dispuşi să renunţe la rezervările lor în schimbul anumitor beneficii. Pasagerii au dreptul la o compensaţie cuprinsă între 125 € şi 600 € în funcţie de distanţa zborului şi de întârzierile înregistrate înainte de redirecţionare.)
- Anulare - Dacă un zbor este anulat compensaţiile sunt asemănătoare cu cele oferite în cazul refuzării îmbarcării.
- Întârzieri prelungite - La întârzieri de până la patru ore, pasagerii au dreptul la deservire de către compania aeriană (apeluri telefonice, băuturi răcoritoare, masă, cazare, transport până la locul de cazare). Dacă întârzierea este mai mare de cinci ore şi vă hotărâţi să nu vă continuaţi călătoria, aveţi dreptul, de asemenea, la rambursarea costului biletului şi la un zbor de retur la punctul de plecare iniţial.
- Bagaje - Dacă bagajul este pierdut, deteriorat sau întârzie, puteţi avea dreptul la o compensaţie de cel mult 1.220 euro. În cazul deteriorării bagajului, trebuie să depuneţi o reclamaţie la compania aeriană în termen de şapte zile de la primirea bagajului dumneavoastră.
- Identitatea companiei aeriene - Trebuie să fiţi informaţi în avans cu privire la identitatea companiei aeriene care furnizează serviciul. Companiile aeriene considerate nesigure sunt supuse unor interdicţii sau restricţii în interiorul Uniunii Europene. Lista acestora poate fi consultată la http://ec.europa.eu/transport/air-ban/.
- Pachete de vacanţă - Organizatorii şi comercianţii cu amănuntul de pachete de vacanţă sunt obligaţi să ofere informaţii precise, complete despre pachetele de vacanţă rezervate. Aceştia sunt obligaţi să respecte termenii contractuali şi să protejeze pasagerii în caz de insolvenţă.
- Transparenţa preţurilor- Potrivit legislaţiei europene, atunci când cumpăraţi bilete pentru zboruri cu plecare de pe aeroporturi din UE, ar trebui să vi se specifice defalcat tariful, taxele şi, în cele din urmă, alte tarife, impuneri, tarife suplimentare şi comisioane. Suplimetele de preţ opţionale trebuie să fie comunicate în mod clar, transparent şi lipsit de ambiguitate la începutul oricărui proces de rezervare, iar acceptarea dumneavoastră trebuie să se facă la alegerea dumneavoastră.