Dispută privind scanarea corporală în aeroporturile din SUA
Ultimele măsuri aplicate pe aeroporturile americane îi revoltă pe mulţi pasageri şi angajaţi ai liniilor aeriene care acuză că noile proceduri de scanare corporală le violează intimitatea.
16 Noiembrie 2010, 08:47
Începând cu septembrie 2001 ameninţările teroriste au determinat o invazie din ce în ce mai declarată a comunităţii securităţii naţionale în viaţa privată a oamenilor.
Acum, ultimele măsuri aplicate pe aeroporturile americane după mai multe tentative de a plasa bombe în avioane, îi revoltă pe mulţi pasageri şi angajaţi ai liniilor aeriene care acuză că noile proceduri de scanare corporală sunt prea ofensive faţă de dreptul la intimitate şi pot afecta sănătatea.
Autorităţile încearcă să calmeze călătorii intrigaţi de a fi puşi în situaţia de a alege acest tip de scanare corporală ori percheziţia corporală riguroasă care se adresează şi zonelor intime.
Noile maşini arată conturul corpului pe un computer într-o cameră privată, care nu se află în zona punctelor de verificare a pasagerilor. Nu este arătată şi faţa persoanei iar identitatea acesteia se presupune că nu este cunoscută celui care vede imaginile pe computer.
Temerile celor scanaţi se referă şi la nivelul de radiaţii, este adevărat , scăzut, la care sunt supuşi.
Autorităţile spun că sacrificiile sunt necesare pentru prevenirea atacurilor teroriste
Cu o saptămână înaintea celui mai aglomerat sezon al liniilor aeriene, când aproape toţi americanii călătoresc de Ziua Recunoştinţei către familii, oficialii federali ai securităţii spun că procedurile sunt sigure iar sacrificiile sunt necesare pentru prevenierea atacurilor teroriste.
Secretarul Departamentului Securităţii Naţionale, Janet Napolitano, a apărat noile politici ale Adminstraţiei Securităţii Transporturilor regretând opoziţia crescândă în faţa "încercărilor guvernului federal de a face călătoria cu avionul mai sigură".
Schimbările, spune Janet Napolitano, sunt necesare pentru prevenirea unor atacuri teroriste cum a fost cel din decembrie anul trecut pe o cursă aeriană Amsterdam- Detroit, când un nigerian a incercat sa detoneze un exploziv puternic, ce nu a fost detectat la îmbarcare şi pe care, afirmă autorităţile, teroristul l-a ascuns în slip.
Piloţii au protestat împotriva noilor reguli cerând un sistem mai puţin agresiv. Sindicatele piloţilor pledează de mult pentru introducerea cardurilor biometrice de identificare. La mai bine de 9 ani după 11 septembrie 2001 piloţii încă nu au respectivele carduri pentru că guvernul şi liniile aeriene nu si-au încheiat polemicile în legătură cu cine ar trebui să plătească pentru asemenea maşini care pot citi informaţiile biometrice aşa cum citesc scanerele amprentele şi irisul.
Piloţii sunt, pe de altă parte, îngrijoraţi de efectele cumulative ale radiaţiilor cărora le sunt oricum expuşi în timpul zborurilor lungi la mari înălţimi. În termenii expunerii la radiaţii, piloţii cred că situaţia lor ar echivala-o pe cea a muncitorilor de la centralele nucleare.
Pe aeroporturile din SUA operează 300 de scanere corporale urmând ca numărul lor să ajungă până la sfârşitul anului la 500.