De ce se extind mai repede protestele în lumea musulmană
Ceea ce este permis în spaţiul occidental al libertăţii de exprimare şi al satirei indiferent de subiect, este interzis în spaţiul islamic, unde religia e de neatins.
Articol de Carmen Gavrilă, 21 Septembrie 2012, 11:59
Noi proteste au loc în aproape tot spaţiul islamic, la adresa fimului considerat de musulmani jignitor la adresa religiei islamice şi profetului Mohamad.
Nemulţumirile au fost alimentate în plus şi de apariţia într-o revistă franceză a unor caricaturi ale profetului Mohamed.
Deja ambasadorul american în Libia a plătit cu viaţa pentru ceea ce musulamanii au considerat a fi o jignire. Din nou intră in discutie aşa numita ciocnire a civilizaţiilor.
Ceea ce este permis în spaţiul occidental al secularismului, libertăţii de exprimare şi al satirei indiferent de subiect, este interzis în spaţiul islamic, unde religia e de neatins.
Nimeni nu a văzut în Occident astfel de proteste, când au apărut filme-satiră la adresa creştinismului, ca Istoria Lumii a lui Mel Brooks sau Viaţa lui Brian a trupei de comedie Monty Python.
Grav este că reacţia musulmană la filmul-satiră a însemnat pierderi de vieţi omeneşti şi a subliniat din nou prăpastia dintre Occident şi Orient, aşa cum s-a întâmplat acum câţiva ani cu desenele caricaturale ale profetului Mohamed, apărute în Danemarca.
Exerciţiul protestelor în lumea musulmană
Acum protestele au o amploare şi mai mare, pentru că, spaţiul islamic, atins de primăvara arabă în 2011, a devenit unul în care deja există un exerciţiu al protestelor iar valul revoluţionar a şubrezit şi dezorganizat forţele de securitate.
Mai mult, principalii câştigători ai primăverii arabe, s-au dovedit până la urmă a fi partidele şi mişcările islamice cu diverse grade de radicalism.
Unii politicieni arabi au avertizat că filmul şi caricaturile franceze sunt şi vor fi folosite de diverse mişcări radicale islamiste pentru a mobiliza populaţia şi pentru a realimenta sentimentele antioccidentale. Părerile sunt împărţite.
Pe de o parte mai mulţi lideri religioşi islamici, din Orient şi din Europa au criticat filmul, în schimb, secularişti din spaţiul musulman consideră că reacţiile violente nu sunt justificate.
De exemplu, o jurnalistă creştină din Egipt consideră că trebuie respectate diferenţele culturale, că Occidentul nu trebuie să se cenzureze şi reclamă faptul că atunci când în Egipt au fost atacate şi incendiate biserici, reacţiile internaţionale nu au fost la fel de puternice.
Deja mai multe ambasade, americane şi franceze, au fost închise pentru a asigura securitatea diplomaţilor, care au fost primii atacaţi de mulţimile furioase, deşi, Statele Unite, de exemplu, au difuzat în tot spaţiul musulman, videoclipuri în care Preşedintele Barack Obama critică filmul considerat ofensator la adresa islamului.
Şi la ambasada României în Libia, Ministerul de Externe a anunţat că diplomaţii au fost informaţi în legătură cu procedurile necesare în caz de atac.