Curtea Europeană de Conturi: Etichetele pot fi înșelătoare
Recomandările către Comisia Europeană și către statele membre vizează, între altele, abordarea lacunelor legislative.
Articol de Iulian Olescu, 25 Noiembrie 2024, 19:00
Etichetele alimentelor ar trebui să îi ajute pe oameni să ia decizii informate atunci când fac cumpărături, însă consumatorii europeni sunt expuși unui număr tot mai mare de afirmații, imagini, sloganuri şi scoruri nutriționale care nu doar că pot genera confuzie, dar pot fi și înșelătoare, arată concluziile unui raport al Curții de Conturi Europene, în urma unei analize privind etichetarea alimentelor comercializate în spațiul comunitar.
Recomandările către Comisia Europeană și către statele membre vizează, între altele, abordarea lacunelor legislative, o mai bună informare a consumatorilor și întărirea controalelor cu privire la datele prezentate pe etichete.
Consumatorii sunt pur și simplu derutați, de exemplu, de existența mai multor sisteme de etichetare în țările Uniunii Europene, fiecare cu semnificații și scopuri diferite, iar confuzia este agravată de numărul tot mai mare de etichete și afirmații voluntare utilizate pentru a atrage consumatorii, inclusiv o multitudine de informații de mediu, care, în final, se pot dovedi a fi simple practici ale unui ecologism de fațadă, precizează Simona Wist, ofițer de presă la Curtea de Conturi Europeană
Simona Wist: Regulile actuale ale Uniunii Europene, din păcate, sunt pline de lacune care lasă consumatorii vulnerabili, iar companiile alimentare profită de acest vid legislativ. Alimentele sunt denumite proaspete, curate, naturale sau ecologice, iar toți acești termeni sunt nereglementați și pot crea impresia că produsele sunt mai sănătoase sau mai prietenoase cu mediul decât sunt, de fapt, în realitate.
Auditorii subliniază faptul că, deși este dificil să se ajungă la un consens privind regulile comune pentru etichetarea alimentelor în Uniunea Europeană, diferite state membre având viziuni și tradiții proprii, iar companiile alimentare exercitând o putere semnificativă de lobby, acest lucru nu poate fi o scuză pentru perpetuarea stării actuale la nesfârșit.
Reglementările în domeniu sunt vechi de peste 10 ani și, dintre cele 11 acțiuni prevăzute în regulamentul privind mențiunile și informațiile pentru consumatori, legate de produsele alimentare, doar patru au fost finalizate.