Companiile europene din China sunt tot mai afectate de politicile Beijingului
Tot mai multe companii europene își mută lanțurile de aprovizionare și consideră costurile rămânerii în China mai mari decât beneficiile.
Articol de Bogdan Isopescu, 09 Ianuarie 2025, 20:23
Companiile europene care activează în China dau semnale că activitatea lor economică este din ce în ce mai afectată de politicile Beijingului.
Camera Europeană de Comerț în China a publicat un raport care evidențiază costurile ridicate pentru întreprinderi și economie ca urmare a obligației companiilor să își izoleze operațiunile în China.
Tensiunile geopolitice și comerciale, precum și politicile economice ale Chinei pe plan intern, împreună cu riscurile de reglementare determină multe companii multinaționale să separe operațiunile din China de cele din restul lumii.
Conform raportului, unii membri ai Camerei Europene au investit considerabil în acest proces, astfel încât acum seamănă cu companiile chineze în totalitate, cu excepția numelui.
Aceasta înseamnă că, din cauza regulilor Chinei, și-au localizat lanțurile de aprovizionare, forța de muncă, funcțiile de vânzări și achiziții, apoi și-au izolat sistemele de cercetare și dezvoltare, datele și tehnologia informației, în încercarea de a se conforma cerințelor de reglementare și pentru a fi considerate partener de încredere în ochii autorităților chineze.
Dar, arată raportul, această separare generează o creștere a costurilor globale, iar producțiile duplicate conduc la ineficiență, capacitate de inovare redusă și o pierdere a competitivității internaționale.
Membrii Camerei Europene de Comerț avertizează că aceste riscuri venite din izolare nu afectează doar companiile europene, ci vor afecta din ce în ce mai mult și economia Chinei, inclusiv companiile acesteia. În acest moment, tot mai multe companii europene își mută lanțurile de aprovizionare și consideră costurile rămânerii în China mai mari decât beneficiile.
Ultimele cifre arată că 13% din companii s-au orientat către alte piețe și doar 42 de procente din companii își vor extinde operațiunile din China, cel mai scăzut nivel de până acum.