Comisia Europeană publică strategia pentru educaţie în Europa
Una dintre priorităţile-cheie ale Strategiei europene până în 2020 este îmbunătăţirea calităţii sistemului de educaţie şi formare profesională.
Articol de Daniela Coman, corespondent RRA în Franța, 20 Noiembrie 2012, 10:49
Comisia Europeană publică marţi strategia de modernizare şi finanţare a sistemelor educaţionale şi de formare profesională din Europa.
Una dintre priorităţile-cheie ale Strategiei europene până în 2020 este îmbunătăţirea calităţii sistemului de educaţie şi formare profesională, precum şi a utilizării eficiente a resurselor din acest sector, în perspectiva învăţării pe tot parcursul vieţii.
La Bruxelles sunt prezentate marţi rezultatele primului Monitor al educaţiei şi formării, progresele înregistrate şi persistenţa anumitor obstacole în calea atingerii obiectivelor Cadrului strategic de cooperare în domeniul educaţiei şi formării profesionale 2020 - precizează un comunicat de presă al Comisiei Europene.
În anii 2000, când nu numai România, dar şi celelalte ţări foste comuniste erau destul de departe de Uniunea Europeană, membrele de atunci au adoptat Agenda Lisabona, care are ca obiectiv transformarea economiei europene în cea mai competitivă şi dinamică din lume, bazată pe cunoaştere, capabilă de creştere economică durabilă, cu locuri de muncă mai multe şi mai bune şi cu o coeziune socială sporită.
Bazele reformei în domeniul educaţiei la nivel european au fost puse cu un an înainte, în 1999, prin adoptarea Declaraţiei de la Bologna. Între timp a venit criza peste noi, iar lupta înverşunată pentru echilibru bugetar pare să fi lăsat în urmă orice altă prioritate. Finanţarea învăţământului superior este încă o problemă.
Astfel, se doreşte ca în bugetul multianual al Uniunii 2014-2020, fondul alocat educaţiei, formării profesionale şi cercetării să fie majorat substanţial, pentru că în Europa, rata de investiţie în învăţământul superior este de 1,3% din PIB, foarte mică în comparaţie cu cea a Statelor Unite, care este mai mult decât dublu - 2,7%.
Evaluările de anul acesta ale Programului Bologna arată că între învăţământul superior şi societate ar trebui să existe o corelaţie directă, piaţa muncii fiind liantul dintre ele.
A fost aprobată, între altele, o nouă strategie pentru mobilitatea studenţilor în Europa. Până în 2020, obiectivul este ca 20% dintre absolvenţi să fi avut o experienţă de studii în străinătate, îmbunătăţindu-se astfel inclusiv procesul de recunoaştere a studiilor.
Se constată de prea multe ori că un procentaj prea ridicat din capitalul uman al Uniunii rămâne subexploatat, din cauza barierelor structurale şi a lacunelor din sistemele educaţionale.
Strategia ce se prezintă marţi la Bruxelles abordează câteva din principalele provocări viitoare, cu scopul de a consolida şi completa pachetul de măsuri privind ocuparea forţei de muncă în rândul tinerilor.