Comerţul online cu tonurile de apel, sub lupa UE
300 de pagini de internet au fost supuse unei proceduri de corectare a practicilor netransparente.
Articol de Carmen Gavrilă, 18 Noiembrie 2009, 12:00
Autorităţile naţionale din cele 27 de state membre ale Uniunii Europene şi din Norvegia şi Islanda au anchetat 300 de pagini de internet care comercializează tonuri de apel pentru telefoanele mobile.
70% din site-urile internet anchetate pentru comercializarea frauduloasă de tonuri de apel, fonduri de ecran şi alte servicii de telefonie mobilă au fost corectate sau închise, ca urmare a unei proceduri disciplinare comunitare de 18 luni în materie de consum, realizată de cele 27 de state membre, de Norvegia şi de Islanda.
Începând cu luna iunie 2008, când au avut loc primele verificări, 301 site-uri internet au fost anchetate de către autorităţile naţionale însărcinate cu aplicarea legislaţiei, datorită unor încălcări grave ale legislaţiei UE în materie de protecţie a consumatorilor.
70% din cele 301 de cazuri anchetate au fost soluţionate la ora actuală.
52% (159 site-uri internet) au fost corectate, iar 17% (54 de site-uri internet) au fost închise. Cele trei probleme principale au fost următoarele: preţuri neclare (de exemplu, informaţia lipsea sau era incompletă); absenţa unor informaţii comerciale complete; şi publicitatea înşelătoare, în special, cea pentru tonuri de apel „gratuite”, atunci când, în realitate, consumatorul este obligat să plătească un abonament.
În urma unei operaţiuni de verificare minuţioasă, în Italia, în februarie şi în mai, autorităţile însărcinate cu aplicarea legislaţiei au aplicat amenzi considerabile, de aproximativ 2 milioane de euro, unui număr de 9 societăţi importante care au fost găsite în infracţiune faţă de lege.
„Această anchetă desfăşurată în ansamblul UE constituie un răspuns direct la sutele de plângeri din partea părinţilor şi a consumatorilor din numeroase ţări ale UE.
Tinerii nu trebuie să fie victimele unor escrocherii precum publicitatea înşelătoare care îi ademeneşte către subscrierea unor abonamente pentru tonuri de apel pe care le credeau gratuite. Iar părinţii nu trebuie să descopere surprize neplăcute în factura telefonică, atunci când copiii lor s-au abonat, în mod întâmplător, la un serviciu nedorit.
Aceste rezultate arată că o cooperare pentru aplicarea legii la scară europeană poate constitui o diferenţă enormă pentru curăţarea unei pieţe destinate consumatorilor.
Acest tip de acţiuni represive comune este cel pe care va trebui să se concentreze în viitor politica comunitară în materie de consum” a declarat comisarul european pentru protecţia consumatorilor, Meglena Kuneva.
„Pentru autoritatea italiană a concurenţei, această măsură represivă a permis să se obţină rezultate importante în interesul consumatorilor care realizează tranzacţii online şi transfrontaliere. Aceste rezultate reprezintă o etapă importantă către o protecţie mai eficace a consumatorilor europeni şi o politică europeană de protecţie a consumatorilor mai integrat” a spus directorul general al Direcţiei pentru Protecţia Consumatorilor al autorităţii italiene antitrust, Paolo Saba
Piaţa
Europenii deţin peste 495 de milioane de telefoane mobile. Se estimează că numai tonurile de apel au însemnat în 2007 29% din întreaga piaţă europeană a „conţinutului mobil” (cu aproximativ 10% mai mult decât în 2006). De asemenea valoarea vânzărilor de tonuri de apel în Europa în 2007 se ridică la 691 de milioane de euro.
Rezultatele operaţiunii de verificare minuţioasă din 2008 privind tonurile de apel pentru telefoane mobile:
- În rândul celor 301 de site-uri controlate, 70% dintre probleme au fost soluţionate [159 dintre ele (52%) au fost corectate iar 54 dintre ele (17%) au fost închise.
- Mai mult de jumătate dintre aceste site-uri internet erau destinate în mod specific copiilor (54%, adică 163 de site-uri internet), folosind personaje de desene animate pentru copii sau personaje celebre din domeniul televiziunii sau necesitau acordul părinţilor.
- Multe site-uri internet prezentau numeroase nereguli.
Cele trei probleme principale constatate pe site-urile anchetate au fost următoarele:
- 41% dintre toate site-urile internet verificate prezentau nereguli legate de informaţiile cu privire la preţul ofertei (124 de site-uri internet din 301). Pe numeroase site-uri internet informaţiile cu privire la preţuri erau incomplete sau nu figurau deloc – până când consumatorul le regăsea în factura sa telefonică. În special, în cazul unui abonament, termenul de abonament nu era indicat în mod clar sau durata abonamentului era neclară.
- Pe 75% dintre site-urile internet verificate lipsea o parte din informaţiile necesare pentru contactarea comerciantului – numele comerciantului, adresa geografică sau detaliile de contact nu erau complete (225 de site-uri internet din 301). Aceasta contravine legislaţiei UE care cere să fie afişate informaţiile privind furnizorul de servicii, inclusiv adresa sa de e-mail.
- 35% din site-urile internet controlate prezentau informaţiile în mod înşelător (105 din 301). Informaţiile referitoare la contract erau disponibile pe site dar figurau cu caractere minuscule sau erau greu de găsit. În 28% din cazurile de informaţii înşelătoare, clienţii erau induşi în eroare de aşa-zisa gratuitate a serviciilor şi descopereau mai târziu existenţa unor taxe sau a unui contract care îi angaja.
Italia impune amenzi considerabile
În Italia (în februarie şi în mai 2009), 9 societăţi pentru care s-au constatat încălcări ale legii în contextul operaţiunii de asanare, au primit amenzi de aproximativ 2 milioane de euro.
Societăţile în cauză sunt: Telecom Italia, Vodafone, Wind, Dada, Zed, H3G şi Zeng, Fox Mobile şi Tutto gratis. Autoritatea italiană antitrust a indicat că aceste societăţi au trebuit să fie amendate, deoarece site-urile nu furnizau informaţii clare (de exemplu cu privire la numărul de tonuri de apel corespunzător preţului indicat sau despre costul acestora).
În Italia, unde se vând aproximativ 300 000 de milioane de tonuri de apel pentru telefoane mobile pe an, opt site-uri internet din zece – destinate comercializării de tonuri de apel şi produse similare – nu respectau legislaţia europeană.
Ce se va întâmpla în continuare?
Autorităţile naţionale vor continua să acţioneze pentru a rezolva cazurile restante. Noul sistem de anchete comunitare de verificare minuţioasă pe scară largă va continua, cu mai multe alte examinări de ansamblu şi acţiuni comune prevăzute pentru 2009-2010.