Cel mai lung tunel din lume a fost realizat în Elveţia
Tunelul lung de 57 de kilometri a fost finalizat după 14 ani de săpături. Acesta va fi dat în folosinţă în anul 2017, iar construcţia va permite trenurilor să circule cu până la 250 de kilometri pe oră.
Articol de Paul Poteraşi, 15 Octombrie 2010, 20:34
În mijlocul uralelor şi al bucuriei minerilor elveţieni, o gigantică maşină de săpat, poreclită Sissi, a străpuns ultimii metri de stâncă, din zona St. Gotthard, a Alpilor Elveţieni, terminând astfel cel mai lung tunel din lume, transmite AP.
"Acesta este cel mai minunat moment din cei 36 de ani de construcţii de tuneluri", a declarat maistrul Eduard Baer.
Construcţia tehnică a tunelului va dura aproximativ 60 de ani, acesta fiind început în anul 1947, când inginerul Eduard Gruner a conceput proiectul, iar turnelul va fi dat în folosinţă în anul 2017.
Săpăturile propriu-zise au început însă în anul 1996.
Tunelul are 57 de kilometrii lungime, iar când acesta va fi deschis va deveni cel mai lung tunel din lume, luându-i astfel locul construcţiei Seikan din Japonia (53,6 kilometri).
Noul tunel, Gotthard Base, este văzut ca un reper important în crearea unei reţele de transport de mare viteză care să facă legătura între toate colţurile Europei.
Pe lângă faptul că va uşura traficul de suprafaţă şi va reduce poluarea pe drumurile alpine, tunelul va asigura şi o legătură ferată de mare viteză între nordul şi sudul Europei.
Săpatul tunelului a durat 14 ani, iar roca excavată ar fi suficientă pentru a construi cinci piramide egiptene.
Directortul oficiului federal de transport din Elveţia, Peter Fueglistaler, a declarat ziua de vineri "o zi de bucurie pentru Elveţia".
"Nu suntem un popor care să se emoţioneze foarte tare, dar dacă ai cel mai lung tunel din lume, acest lucru este foarte emoţionant", a declarat Peter Fueglistaler.
Protestele din Germania ar putea întârzia finalizarea
Costurile construcţiei s-au ridicat la 10 miliarde de dolari, dar acesta va permite trenurilor de marfă şi de călători să traverseze tunelul cu viteze de până la 250 de kilometri pe oră în drumul lor dintre Germania şi Italia.
Alegătorii elveţieni, care plătesc câte 1.300 de dolari fiecare pentru a susţine proiectul, au aprobat construcţia tunelului printr-o serie de referedumuri de acum 20 de ani.
Inginerii elveţieni sunt de părere că tunelul ar putea fi finalizat chiar mai devreme de cât era planificat- eventual sfârşitul anului 2016-însă punerea în funcţiune a trenurilor de mare viteză ar putea fi întârziată de protestele din Germania şi Italia.
"Vecinii noştri din Germania şi Italia vor trebui să îndeplinească promisiunile lor şi să ofere legăturile de mare viteză", a mai afirmat Peter Fueglistaler.
Întrebat dacă el consideră că protestele în curs de desfăşurare din oraşul german Stuttgart ar putea să amâne visul, el a spus că este convins că aceste conexiuni vor fi făcute în timp.
Proetestatarii din Stuttgart se opun planurilor de mutare a staţiei din subteranul oraşului considerând că s-ar realiza o risipă de bani de 5.7 miliarde de dolari.
Susţinătorii susţin că astfel va fi eliberat centrul aglomerat al oraşului şi că va ajuta la scurtarea călătoriilor în întreaga Europă.
Potrivit estimărilor, după darea în funcţiune a tunelului, traficul greu se va ridica la aproximativ 3.000 de camioane şi autotrenuri pe zi.