CE a lansat procedura de sancţionare a Ungariei
Potrivit Comisiei Europene, unele modificări constituţionale pe care le-a făcut Ungaria contravin legislaţiei europene prin punerea sub semnul întrebării a independenţei Băncii Centrale şi a Autorităţii pentru Protecţia Datelor.
17 Ianuarie 2012, 18:03
Comisia Europeană a lansat procedura de sancţionare a Ungariei cu privire la unele modificări constituţionale intrate în vigoare la 1 ianuarie 2012.
Potrivit Comisiei Europene, acestea contravin legislaţiei europene prin punerea sub semnul întrebării a independenţei Băncii Centrale şi a Autorităţii pentru Protecţia Datelor, dar şi în privinţa unor aspecte referitoare la sistemul juridic.
Au fost trimise trei scrisori de notificare a autorităţilor de la Budapesta, reprezentând primul pas în procedura de infringement, procedură prin care o ţară poate fi sancţionată financiar dacă nu îşi adaptează legislaţia.
"Am sperat că autorităţile din Ungaria vor face modificările necesare pentru a garanta respectarea legislaţiei Uniunii Europene. Acest lucru nu s-a întâmplat până acum, aşa că începem procedura de sancţionare. Decizia e expresie a hotărârii noastre de a ne asigura că legislaţia europeană e respectată în litera şi spiritul ei", a declarat Preşedintele Comisiei europene Jose Manuel Barroso.
În cazul Ungariei, procedura este una accelerată - Budapesta are la dispoziţie doar o lună pentru a răspunde acestei scrisori.
Ar urma apoi pasul doi, trimiterea aşa-numitei opinii motivate, un nou termen şi, în final, sesizarea Curţii Europene de Justiţie care poate aplica sancţiunea.
Prevederile considerate în neconcordanță cu legislația europeană
Primul avertisment se referă la Independența Băncii Naționale a Ungariei. Comisia a identificat încălcări ale prevederilor care stipulează independența totală a băncilor naționale din statele membre și consultarea Băncii Centrale Europene înainte de adoptarea unor legi în domeniul de conpetență al acesteia.
Cel de-al doilea avertisment vizează independența justiției, mai exact modificarea vârstei de pensionare a magistraților.
Aceasta scade de la 70 la 62 de ani. Această prevedere ar încălca Directiva cu privire la tratament egal pe piața muncii, care interzice discriminarea de vârstă.
Comisia nu a identificat vreun motiv obiectiv pentru ca magistrații să fie tratați în vreun fel diferit de celalalte categorii de lucrători.
În plus, semnalează că situația e agravată de faptul că executivul de la Budapesta a comunicat chiar că dorește majorarea vârstei de pensionare în următorii ani, de la 62 la 65 de ani.
În fine, Comisia consideră că detaliile înfințării unei Autorități Naționale de Protecție a Datelor, care înlocuiește actuala structură din acest domeniu, afectează independența acestui for.
De exemplu, noua legislație creează premisele pentru demiteri arbitrare.