Bulgaria vrea un miliard de euro pentru construcţia de drumuri
Subiectul infrastrurii rutiere se află pe agenda discuţiilor pe care autorităţile de la Sofia le încep cu preşedintele Băncii Mondiale, Robert Zelik.
Articol de Petio Petkov, corespondent RRA în Bulgaria, 09 August 2010, 15:34
Bulgaria încearcă să obţină împrumuturi de un miliard de euro pentru construcţia de drumuri.
Subiectul se află pe agenda discuţiilor pe care autorităţile le încep la Sofia cu preşedintele Băncii Mondiale, Robert Zelik.
El este însoţit de comisarul european Kristalina Gheorghieva, în condiţiile în care executivul bulgar doreşte să realizeze mai multe proiecte de infrastructură împreună cu Uniunea Europeană.
După cum apreciază Peter Dikov, arhitectul şef al Sofiei, din punct de vedere al infrastructurii rutiere, Bulgaria se află în urmă comparativ cu România, Serbia, Grecia şi Macedonia.
PoliticaBulgariei în anii tranziţiei a fost pasivă, neorientată şi haotică, în ciuda faptului că ţara este traversată de cinci din cele zece coridoare europene regionale.
Lucrări susţinute la autostrada Tracia
Acum, se lucrează cel mai activ la autostrada Tracia, care leagă Sofia prin Plovdiv de portul Burgas şi care trebuie să fie gata în iulie 2012.
În direcţia Greciei, pe magistrala Struma, funcţionează numai 18 kilometri.
Până în iunie 2011, va fi predat tronsonul cel mai dificil, Pernik-Sofia, construit de o companie din Turcia.
La toamnă, va demara construcţia altor două tronsoane.
În cadrul întâlnirii primului ministru Borisov cu preşedintele Serbiei, Boris Tadic, s-a anunţat că autostrada Sofia-Niş va fi gata în 2012.
În 2013 se va încheia şi Maritsa, între Plovdiv şi frontiera cu Turcia.
Vor demara procedurile de concesionare a tronsoanelor autostrăzii Sofia-Varna prin Veliko-Trnovo, din care funcţionează acum aproximativ 170 de kilometri.
Ministrul dezvoltării regionale, Rosen Plevneliev, a anunţat că pentru perioada 2013-2020, în cadrul programului operativ transport al Uniunii Europene, guvernul Borisov va pregăti proiecte în valoare de 4 miliarde euro, de patru ori mai mult în comparaţie cu perioada precedentă.
Se urmăreşte, a spus ministrul, să revenim la situaţia din perioada 1984-1986, când a avut loc o construcţie de autostrăzi şi drumuri în ritmuri europene.
Atunci au fost construite cele mai dificile tronsoane din autostrăzile Sofia-Varna, Sofia-Burgas şi Varna-Burgas.
Acum, preţul mediu al unui kilometru de autostradă în zona de câmpie este 2,5 şi 2,7 milioane de euro.