Automobilul, "înmatriculat doar în ţara de domiciliu"
Comisia Europeană propune ca un automobil să fie înmatriculat în ţara în care locuieşte proprietarul, iar celelalte state membre nu îi pot cere acestuia să îşi reînmatriculeze automobilul pe teritoriul lor.
04 Aprilie 2012, 19:52
Pierdere de timp şi costuri ridicate - sunt problemele pe care le au europenii când încearcă să înregistreze o maşină în alt stat comunitar.
Comisia Europeană estimează că persoanele fizice sau companiile din Uniune au nevoie să transfere în fiecare an aproximativ trei milioane şi jumătate de autovehicule dintr-un stat membru în altul şi să le înmatriculeze conform legislaţiei din ţara de destinaţie.
Procedurile durează mai mult de o lună, iar costurile sunt de aproape 400 de euro pentru un autovehicul.
Situaţia e inacceptabilă - consideră Comisia - în condiţiile în care, în Europa, ar trebui să funcţioneze piaţa unică.
Normele de înmatriculare sunt însă diferite de la o ţară la alta şi, de multe ori, cerinţele sunt contradictorii.
Propunerea înaintată miercuri de Comisia Europeană introduce principiul că un automobil trebuie să fie înmatriculat în ţara în care locuieşte proprietarul, iar celelalte state membre nu îi pot cere acestuia să îşi reînmatriculeze automobilul pe teritoriul lor chiar dacă acesta petrece aici mai mult timp.
Perioada este totuşi limitată la şase luni.
"Propunerea noastră e una inovativă, menită să reducă birocraţia, costurile, dar şi cazurile de fraudă.
"Dacă se aprobă, va duce la economii substanţiale şi pentru societăţile de închiriere auto.
"O perioadă mai lungă de şase luni totuşi nu se poate obţine. E nevoie de acordul tuturor ţărilor membre", a declarat vicepreşedintele Comisiei Europene, Antonio Tajani.
Oamenii de afaceri se plâng că regulile existente le afectează productivitatea
Potrivit unui sondaj pe această temă, majoritatea persoanelor fizice şi cei mai mulţi oameni de afaceri se plâng de procedurile lungi şi de costurile suplimentare.
Peste jumătate din oamenii de afaceri intervievaţi spun că sunt descurajaţi să mai transfere autovehicule dintr-un stat membru în altul şi consideră că acest lucru le afectează în mod semnificativ productivitatea.
Mai mult, peste 20% dintre cetăţeni şi aproape 30% dintre firme au afirmat că, în ciuda încercărilor, în final, nu au reuşit să înregistreze vehiculul în altă ţară membră.
Comisia Europeană vrea ca obligativitatea reînmatriculării autovehiculelor provenite din alt stat membru să fie limitată.
De exemplu, cetăţenii care folosesc în străinătate un automobil înmatriculat de angajatorul lor din ţara de origine nu vor mai fi nevoiţi să îl reînmatriculeze.
Dacă un cetăţean se mută în altă ţară membră, reînmatricularea ar trebui făcută în termen de şase luni, dar prezentarea documentelor tehnice nu va mai fi obligaţia sa.
Autorităţile din ţara de destinaţie vor trebui să recunoască înmatricularea anterioară şi să ceară documentele tehnice de la instituţia similară din ţara de origine.
Apoi, nu ar mai fi necesar un control tehnic suplimentar la achiziţia sau vânzarea unei maşini la mâna a doua în altă ţară membră.
Potrivit estimărilor Comisiei, aplicarea acestor propuneri - dacă va fi aprobată de Parlamentul European şi de Consiliu - ar duce la economii de un miliard şi jumătate de euro.
Taxa de poluare, în noua variantă, suspendată în România
În România, noua taxă de poluare a maşinilor înmatriculate înainte de 2007 a fost suspendată până la sfârşitul anului 2012, urmând ca persoanele care au plătit deja această taxă să primească banii înapoi.
Decizia a fost adoptată în luna ianuarie 2012 de guvern prin ordonanţa de urgenţă.
Încercând să scape de această taxă, mulţi români şi-au înregistrat maşinile în Bulgaria.
După cum a spus Borislav Bogoev, vicepreşedintele Comisiei de control financiar din Bulgaria, în România circulă aproximativ 3.500 de astfel de automobile.
Alte surse menţionează peste 14.000 de automobile.
Bulgaria are o legislaţie mai permisivă în ceea ce priveşte maşinile la mâna a doua, oferindu-le românilor posibilitatea fie să-şi înmatriculeze maşina adusă din străinătate în Bulgaria, fie să cumpere una gata înscrisă peste graniţă, proprietar fiind în continuare un cetăţean bulgar.
Parlamentul de la Sofia intenţiona să modifice legislaţia în domeniu cu o serie de restricţii.
Astfel de practici încep să devină populare şi în alte ţări din regiune, precum Grecia, Turcia, Serbia şi Fosta Republică Iugoslavă Macedonia.
La baza acestor practici stau taxele mai mici şi asigurările auto mai ieftine de aproape două ori în Bulgaria, în comparaţie, de pildă, cu cele din România.