UE ar putea vinde obligațiuni pentru infrastructură
Reprezentantul Comisiei Europene, Maarten Verwey, a declarat că resursele publice şi cele private sunt mai reduse astăzi, iar o soluție pentru finanțarea infrastructurii ar fi vânzarea de obligațiuni.
Articol de Paul Poteraşi, 15 Octombrie 2011, 11:17
Uniunea Europeană, care îşi propune să aloce în exerciţiul bugetar 2014-2020 aproximativ 50 de miliarde de euro pentru dezvoltarea infrastructurii de transport, energetică şi digitală, analizează posibilitatea vânzării de obligaţiuni pentru realizarea proiectelor de infrastructură care nu pot fi finalizate din bani europeni.
"Resursele publice şi cele private sunt mai reduse astăzi. Obiectivul este să se revitalizeze piaţa de capital pentru proiecte de infrastructură, să găsim modalităţi de a-i atrage pe investitorii instituţionalizaţi să facă asemenea investiţii.
"Astfel, am avea o sursă complementară de finanţare", a declarat în cadrul conferinţei "Putem finanţa infrastructura Europei?", desfăşurată miercuri la Bruxelles, directorul general adjunct în cadrul directoratului general de economie şi finanţe al Comisiei Europene, Maarten Verwey.
Maarten Verwey a precizat că atât UE, cât şi Banca Europeană de Investiţii pot sprijini acest demers, fie prin garantarea unor obligaţiuni, fie prin acordarea unor împrumuturi subordonate care să atragă interesul investitorilor instituţionalizaţi, aşa cum sunt fondurile de pensii sau companiile de asigurări.
Directorul general adjunct în cadrul directoratului general de economie şi finanţe al Comisiei Europene a declarat că UE şi BEI ar beneficia de un contract de partajare a riscurilor şi că riscul maxim pentru bugetul european ar fi limitat şi stabilit printr-un plafon.
Bani există, UE trebuie să-i atragă
Reprezentanţii mediului privat prezenţi la conferinţă au punctat faptul că atât fondurile de pensii, cât şi companiile de asigurări sunt interesate de astfel de investiţii.
"Există sume uriaşe care ar putea fi direcţionate către infrastructură. Când vorbim cu investitorii noştri, se folosesc termeni precum stabilitate şi transparenţă", a spus Gordon Parsons, senior managing director în cadrul Macquarie Infrastructure, un fond de gestionare a infrastructurii cu activităţi în întreaga lume.
Gordon Parsons a avertizat că Europa concurează în acest moment pentru atragerea de fonduri din partea investitorilor instituţionalizaţi cu ţări emergente precum China sau India.
Uniunea Europeană şi-a propus ca în exerciţiul financiar 2014-2020 să aloce pentru mecanismul de conectare a Europei aproximativ 40 de miliarde de euro.
La această sumă vor mai exista alte 10 miliarde de euro pentru infrastructura de transport din Fondul de Coeziune.
Cei 40 de miliarde de euro vor fi alocați astfel: 21,7 miliarde pentru infastructura de transport, 9,2 miliarde de euro pentru infrastructura de tehnologie digitală şi 9,1 miliarde de euro pentru infrastructura energetică.
Nevoi mult mai mari
Uniunea Europeană a estimat că pentru realizarea proiectelor de infrastructură până în anul 2020 vor fi necesari 500 de miliarde de euro pentru a satisface cererea în materie de transport, 200 de miliarde de euro pentru dezvoltarea conductelor de gaze naturale şi reţele electrice și 180-270 de miliarde de euro pentru dezvoltarea reţelelor digitale.
Costul dezvoltării infrastructurii UE pentru a satisface cererea în materie de transport a fost estimat la peste 1500 de miliarde de euro pentru perioada 2010-2030.