Ascultă Radio România Actualitaţi Live

UE ar putea vinde obligațiuni pentru infrastructură

Reprezentantul Comisiei Europene, Maarten Verwey, a declarat că resursele publice şi cele private sunt mai reduse astăzi, iar o soluție pentru finanțarea infrastructurii ar fi vânzarea de obligațiuni.

UE ar putea vinde obligațiuni pentru infrastructură
Conferinţa "Putem finanţa infrastructura Europei?". Foto: Poterași Paul.

Articol de Paul Poteraşi, 15 Octombrie 2011, 11:17

Uniunea Europeană, care îşi propune să aloce în exerciţiul bugetar 2014-2020 aproximativ 50 de miliarde de euro pentru dezvoltarea infrastructurii de transport, energetică şi digitală, analizează posibilitatea vânzării de obligaţiuni pentru realizarea proiectelor de infrastructură care nu pot fi finalizate din bani europeni.

"Resursele publice şi cele private sunt mai reduse astăzi. Obiectivul este să se revitalizeze piaţa de capital pentru proiecte de infrastructură, să găsim modalităţi de a-i atrage pe investitorii instituţionalizaţi să facă asemenea investiţii.

"Astfel, am avea o sursă complementară de finanţare", a declarat în cadrul conferinţei "Putem finanţa infrastructura Europei?", desfăşurată miercuri la Bruxelles, directorul general adjunct în cadrul directoratului general de economie şi finanţe al Comisiei Europene, Maarten Verwey.

Maarten Verwey a precizat că atât UE, cât şi Banca Europeană de Investiţii pot sprijini acest demers, fie prin garantarea unor obligaţiuni, fie prin acordarea unor împrumuturi subordonate care să atragă interesul investitorilor instituţionalizaţi, aşa cum sunt fondurile de pensii sau companiile de asigurări.

Directorul general adjunct în cadrul directoratului general de economie şi finanţe al Comisiei Europene a declarat că UE şi BEI ar beneficia de un contract de partajare a riscurilor şi că riscul maxim pentru bugetul european ar fi limitat şi stabilit printr-un plafon.

Bani există, UE trebuie să-i atragă

Reprezentanţii mediului privat prezenţi la conferinţă au punctat faptul că atât fondurile de pensii, cât şi companiile de asigurări sunt interesate de astfel de investiţii.

"Există sume uriaşe care ar putea fi direcţionate către infrastructură. Când vorbim cu investitorii noştri, se folosesc termeni precum stabilitate şi transparenţă", a spus Gordon Parsons, senior managing director în cadrul Macquarie Infrastructure, un fond de gestionare a infrastructurii cu activităţi în întreaga lume.

Gordon Parsons a avertizat că Europa concurează în acest moment pentru atragerea de fonduri din partea investitorilor instituţionalizaţi cu ţări emergente precum China sau India.

Uniunea Europeană şi-a propus ca în exerciţiul financiar 2014-2020 să aloce pentru mecanismul de conectare a Europei aproximativ 40 de miliarde de euro.

La această sumă vor mai exista alte 10 miliarde de euro pentru infrastructura de transport din Fondul de Coeziune.

Cei 40 de miliarde de euro vor fi alocați astfel: 21,7 miliarde pentru infastructura de transport, 9,2 miliarde de euro pentru infrastructura de tehnologie digitală şi 9,1 miliarde de euro pentru infrastructura energetică.

Nevoi mult mai mari

Uniunea Europeană a estimat că pentru realizarea proiectelor de infrastructură până în anul 2020 vor fi necesari 500 de miliarde de euro pentru a satisface cererea în materie de transport, 200 de miliarde de euro pentru dezvoltarea conductelor de gaze naturale şi reţele electrice și 180-270 de miliarde de euro pentru dezvoltarea reţelelor digitale.

Costul dezvoltării infrastructurii UE pentru a satisface cererea în materie de transport a fost estimat la peste 1500 de miliarde de euro pentru perioada 2010-2030.

Maşinile hibride domină piaţa auto europeană
Economie 21 Ianuarie 2025, 18:38

Maşinile hibride domină piaţa auto europeană

Dominația maşinilor hibride a afectat semnificativ celelalte modele.

Maşinile hibride domină piaţa auto europeană
Traficul aerian de pasageri pe aeroporturile din România a crescut anul trecut cu circa 6%
Economie 21 Ianuarie 2025, 10:46

Traficul aerian de pasageri pe aeroporturile din România a crescut anul trecut cu circa 6%

Traficul aerian de pasageri înregistrat de aeroporturile din România pe parcursul anului 2024 a crescut cu aproape 6% faţă de...

Traficul aerian de pasageri pe aeroporturile din România a crescut anul trecut cu circa 6%
Forarea unei sonde de mare adâncime a fost finalizată în această lună la Caragele
Economie 20 Ianuarie 2025, 12:58

Forarea unei sonde de mare adâncime a fost finalizată în această lună la Caragele

Forarea unei sonde de mare adâncime a fost finalizată în această lună la Caragele, unde există printre cele mai mari rezerve...

Forarea unei sonde de mare adâncime a fost finalizată în această lună la Caragele
Confederaţia Sindicală Cartel Alfa: Tensiunile sociale sunt foarte mari
Economie 20 Ianuarie 2025, 07:50

Confederaţia Sindicală Cartel Alfa: Tensiunile sociale sunt foarte mari

Sindicaliştii semnalează că discursul politicienilor este concentrat, în mod eronat, pe ideea că nivelul cheltuielilor...

Confederaţia Sindicală Cartel Alfa: Tensiunile sociale sunt foarte mari
Energia eoliană a fost cea mai importantă resursă de producţie a curentului electric
Economie 19 Ianuarie 2025, 09:02

Energia eoliană a fost cea mai importantă resursă de producţie a curentului electric

Energia eoliană a fost cea mai importantă resursă de producţie a curentului electric, a anunţat ministrul energiei, Sebastian...

Energia eoliană a fost cea mai importantă resursă de producţie a curentului electric
Suprafaţa cultivată cu cartofi aproape că s-a înjumătăţit în ultimii ani la nivel naţional
Economie 18 Ianuarie 2025, 15:35

Suprafaţa cultivată cu cartofi aproape că s-a înjumătăţit în ultimii ani la nivel naţional

Supranumit "pâinea săracului", cartoful este considerat unul dintre cele mai consumate alimente din lume.

Suprafaţa cultivată cu cartofi aproape că s-a înjumătăţit în ultimii ani la nivel naţional
Adrian Mitrea: Maşinile produse în România ajung peste tot în lume
Economie 17 Ianuarie 2025, 19:35

Adrian Mitrea: Maşinile produse în România ajung peste tot în lume

Probabil că în 2025 Ford va depăşi Uzina Dacia din România la producţie, apreciază analistul pieței auto.

Adrian Mitrea: Maşinile produse în România ajung peste tot în lume
Rata dobânzii la care se pot împrumuta băncile comerciale rămâne neschimbată
Economie 15 Ianuarie 2025, 18:41

Rata dobânzii la care se pot împrumuta băncile comerciale rămâne neschimbată

Banca Naţională a decis miercuri menţinerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 6,5% pe an, deşi rata inflaţiei...

Rata dobânzii la care se pot împrumuta băncile comerciale rămâne neschimbată