Timbrul de mediu "blochează piaţa auto"
Importatorii de maşini spun că piaţa auto se confruntă cu o scădere de peste 25% după introducerea timbrului de mediu. Şi piaţa de maşini folosite este în scădere.
Articol de Daniel Neguţ, 04 Septembrie 2013, 19:20
La aproape şase luni de la introducerea timbrului de mediu, piaţa auto se confruntă cu o scădere de peste 25%, avertizează importatorii.
După scăderea drastică a vânzărilor din 2012, aceştia se aşteptau ca piaţa să-şi revină în acest an, dar acest lucru nu s-a întâmplat.
Nemulţumiţi sunt şi cei care intermediază tranzacţii cu maşini second hand, deoarece noua taxă de mediu care a înlocuit taxa auto s-a marit pentru maşinile Euro 3 şi Euro 4 care erau cele mai solicitate pe piaţă.
Autorităţile de declară însă mulţumite şi nu au de gând să-şi schimbe modul de calcul al acestei taxe.
Noul timbru de mediu descurajează achiziţiile de maşini noi favorizând tranzacţiile cu maşini second hand - spune jurnalistul auto Robert Adam.
El subliniază şi faltul că posesorii de autoturisme importate înainte de aderarea României la Uniunea Europeană sunt dezavantajaţi acum dacă vând acele maşini.
"Taxa actuală este discriminatorie pentru că se aplică şi maşinilor mai vechi de 2007 care la momentul respectiv plăteau acciză", spune Robert Adam.
Dincolo de acest aspect mai puţin analizat constatăm că noua formulă de calcul a taxei a produs nemulţumirea tuturor comercianţilor, atât a celor care importă maşini noi cât şi a celor care se ocupă cu tranzacţiile second hand, deoarece piaţa auto din România a scăzut pe ambele planuri.
Reprezentantul unui dealer auto care importă mărcile Opel, Chevrolet, Citroen, Mazda şi Suzuki, Florin Ciobanu, aduce argumente.
"Noua taxă auto, prin faptul că a coborât valorile de taxare pentru maşinile non-euro, Euro 1, Euro2, a dus efectiv la o explozie a importurilor de maşini cu o vechime mai mare de 11ani şi o scădere de 24% în primele 7 luni pentru vânzările de maşini noi", spune Florin Ciobanu.
Consultantul în management la un târg auto din Capitală, Florea Pârvu, consideră că scăderea pieţei auto second hand a fost cauzată de creşterea valorii taxei pentru autoturismele cele mai vândute, ceea ce a provocat migrarea cumpărătorilor către maşinile mai poluante dar mai ieftine.
"La cele mai uzuale, Euro 3 şi Euro 4, timbrul de mediu a crescut. Acest timbru de mediu nu a făcut altceva decât să învechească parcul auto, să aducă din Europa occidentală toate rablele şi, mai mult de atât, piaţa maşinilor noi a scăzut şi mai mult decât piaţa auto second hand", spune Florea Pârvu.
Reporter: Jurnalistul Robert Adam propune o soluţie pentru taxa de mediu pentru ca aceasta să-şi atingă scopul.
"Ca să protejăm mediul ar trebui să fie relaţionată cu emisiile de CO2 şi, bineînţeles, corelată cu vechimea maşinii", spune Robert Adam.
Purtătorul de cuvânt al Administraţiei Fondului pentru Mediu, Raluca Heleşteanu, consideră însă că noua formulă a timbrului de mediu este corectă din punctul de vedere al reducerii gradului de poluare.
"Noul timbru de mediu este cu adevărat o taxă de mediu, pentru că se calculează în principal în funcţie de emisiile de dioxid de carbon, acestea fiind înscrise în cartea tehnică a maşinii", spune Raluca Heleşteanu.
Într-un răspuns semnat de şeful Departamentului Comunicare DACIA, Silviu Sepciu, se precizează că Grupul Renault susţine timbrul de mediu pe motiv ca este util şi necesar, în schimb, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România, Constantin Stroe, subliniază că este inadmisibil ca taxa plătită pentru maşini poluante precum non euro, Euro1 şi Euro2 să fie mai mică decât taxa de mediu pentru un autoturism Euro5.