"Start slab" pe piaţa românească a maşinilor electrice
Firme cunoscute, producătoare de automobile electrice, încearcă să prezinte la Bucureşti avantajele vehiculelor care merg fără combustibili tradiţionali.
Articol de Bogdan Predescu, 04 Octombrie 2012, 19:20
Deşi apar permanent modele noi, piaţa maşinilor electrice este în scădere, în primul rând din cauza autonomiei reduse a bateriilor, dar şi a preţului ridicat de cumpărare, care nu acoperă cheltuielile mai mici cu exploatarea.
Constructorul american General Motors a dezvoltat şi lansat pe piaţă între anii 1996 şi 1999 primul automobil electric, care însă a fost retras şi reciclat la presiunea companiilor petroliere şi a argumentaţiei unei presupuse lipse de cerere de pe piaţă.
Dezvoltarea automobilelor hibride sau în totalitate electrice reprezintă în industria de profil principala preocupare în prezent, iar conferinţa internaţională dedicată vehiculelor electrice, organizată în aceste zile în capitală, aduce un plus ţării noastre la acest capitol.
Automobilul electric aduce însă şi o serie de dezavantaje care, în prezent, sunt mult mai evidente decât realele avantaje pe care le-ar aduce această industrie.
Avantajele majore se leagă de un consum redus de combustibil, în cazul modelelor hibride, poluarea aproape de zero în afara producţiei, eficienţă-randament foarte mare, accelerare instantă, zgomot foarte redus sau întreţinere uşoară.
Lipsa facilităţilor pentru cumpărarea maşinilor cu propulsie electrică
Mult mai evidente sunt însă dezavantajele care încep, normal, cu preţul, unul foarte crescut.
Lipsa infrastructurii de încărcare poate fi suplinită, însă şi aici există costuri suplimentare.
Prima companie din România care construieşte staţii de încărcare pentru maşinile electrice este reprezentată de Mihai Marcolţ.
"O astfel de staţie costă între 500 şi 2.500 de euro, în funcţie de nivelul de încărcare, de locul unde este amplasată şi de tipul utilizatorului care se va încărca. O maşină electrică la o staţie de nivel mediu se poate încărca într-o oră, o oră şi jumătate în modul rapid", a spus Mihai Marcolţ.
În aceste condiţii, avem o prezenţă redusă de modele electrice sau hibride pe drumurile patriei, şi asta şi din cauza lipsei unui sprijin de orice fel din partea autorităţilor.
În Franţa, spre exemplu, guvernul a anunţat de curând că oferă o serie de facilităţi financiare pentru cei care îşi achiziţionează maşini electrice, ca să nu mai vorbim de proiectul de instalare pe drumurile publice a bornelor de reîncărcare.
Aceleaşi avantaje apar şi în Anglia sau Germania, în condiţiile în care infrastructura permite acolo o serie de îmbunătăţiri în acest sens. Însă atitudinea clientului este, în continuare, retincentă faţă de acest nou segment.