România şi Polonia sunt printre puţinele state din UE în care transportul maritim de mărfuri a crescut în 2023
Unul din motive este preluarea mărfurilor provenite din Ucraina, pe fondul războiului declanşat de Rusia.
Articol de Bogdan Isopescu, 29 Noiembrie 2024, 14:00
Porturile maritime din Uniunea Europeană au gestionat circa 3,4 miliarde tone de marfă în 2023, ceea ce înseamnă o scădere cu aproape patru procente faţă de anul anterior. Olanda, Italia şi Spania sunt de departe ţările cu cele mai mari cantităţi de marfă transportată pe cale maritimă şi toate au înregistrat scăderi.
Cele mai mari scăderi s-au înregistrat în Estonia - un minus de 31 de procente, apoi în Letonia şi în Finlanda. Însă Polonia şi România sunt printre puţinele state în care cantitatea de marfă maritimă a crescut. Unul din motive este redirecţionarea mărfurilor ucrainiene către porturile celor două ţări, pe fondul războiului declanşat de Rusia.
Astfel, în 2023, România a avut a doua cea mai mare creştere a cantităţilor de marfă manipulate în porturi: un plus de nouă milioane de tone. Creşterea este de la puţin peste 60 de milioane de tone în 2022 la peste 69 de milioane de tone în 2023. P
olonia deţine însă recordul, cu o creştere de 18 milioane de tone.
Ca privire de ansamblu, cea mai mare pondere în mărfurile gestionate de porturile europene a deţinut-o cărbunele, ţiţeiul şi gazele naturale. A urmat coxul, produsele din petrol, minereurile metalice şi produsele provenite din agricultură, vânătoare, silvicultură şi pescuit.