Rezultatul negocierilor dintre consumatori și bănci
Între anii 2016 şi 2024, aproximativ 4.300 de negocieri între consumatori şi bănci s-au încheiat cu împăcarea părţilor.
![Rezultatul negocierilor dintre consumatori și bănci](https://www.romania-actualitati.ro/img.php?u=https%3A%2F%2Fwww.romania-actualitati.ro%2Fuploads%2Fmodules%2Fnews%2F0%2F2025%2F2%2F13%2F206103%2F1739466099272096ae.jpg&w=960&h=540&c=1)
Articol de Radio România Actualităţi, 13 Februarie 2025, 18:55
Între anii 2016 şi 2024, aproximativ 4.300 de negocieri între consumatori şi bănci s-au încheiat cu împăcarea părţilor - spun reprezentanţii Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor din Domeniul Bancar. Anul trecut, băncile au acceptat să intre în peste 1.000 de negocieri cu consumatorii, în timp ce instituţiile financiare nebancare au transformat o singură cerere în dosar de conciliere.
Detalii despre beneficiile obţinute de consumatori în urma concilierilor are Iulian Olescu: ”Valoarea medie a sumelor obţinute ca rezultat în negocierile consumatori-bănci, în dosarele în care părţile au acceptat soluţiile propuse de conciliatori, a fost anul trecut de puţin peste 3.000 euro, în scădere de la aproximativ 5.000 euro în 2023 - spun rezentanţii Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor din Domeniul Bancar. Avocata Camelia Popa, conciliator în cadrul centrului, a subliniat principalele direcţii de unde au venit aceste sume în favoarea consumatorilor.
Camelia Popa: ”Pot să rezulte din reduceri sau restituiri de comisioane de administrare, din reduceri de dobândă şi în special marja băncii, pot să rezulte din restituiri de comisioane de acordare de credite.”
La rândul său, avocatul Septimiu Stoica, de asemenea conciliator al CSALB, a precizat care sunt principalele motive pentru care se solicită de către consumatori declanşarea unei proceduri de mediere în relaţia cu banca.
Septimiu Stoica: ”Cazurile cele numeroase sunt cele care pun în discuţie nişte clauze, cum sunt cele de comisioane, sau nişte îmbunătăţiri ale condiţiilor de creditare - reprezintă, în fond, nişte optimizări ale relaţiilor contractuale.”
Este vorba chiar şi de negocierea dobânzii din contractele de credit, dacă condiţiile de la momentul contractării împrumutului s-au schimbat semnificativ în defavoarea consumatorului - mai spun conciliatorii CSALB.”/editor Florin Lepadatu/