Revista presei economice internaţionale, 4 februarie
Articole din Les Echos, Le Figaro, Frankfurter Allgemeine Zeitung şi Il Sole 24 Ore.
Articol de Dinu Dragomirescu, 04 Februarie 2010, 13:43
Grecia a fost pusă sub tutela Uniunii Europene, scrie Les Echos. Comisia europeană a aprobat ambiţiosul plan de redresare al Greciei, dar i-a impus condiţii drastice, scrie cotidianul francez. Aplicarea măsurilor anunţate de Atena va fi urmarită aproape zilnic de Bruxelles care doreşte să evite un faliment al economiei greceşti ce ar ameninţa întreaga zonă euro. Paralel cu acţiunile vizând creşterea veniturilor bugetare, Atena şi-a propus să acţioneze asupra cheltuielilor în special reducând veniturile funcţionarilor, îngheţând angajările în 2010 şi înlocuind un singur funcţionar din cinci care pleacă.
Les Echos se referă în acelaşi timp la cotidianul grec Katimerini: acesta atrage atenţia guvernului că tăind toate cheltuielile să nu ucidă cumva creşterea economică.
Contabilitate "creatoare"
Ziarul francez se referă şi la procedura de infracţiune lansată la adresa Greciei pentru nerespectarea obligaţiei de a comunica statistici fiabile. Pentru corectarea acestor slăbiciuni, guvernul grec este invitat să adopte o legislaţie care impune publicarea de rapoarte lunare privind execuţia bugetară.Un articol sever privind "înşelăciunea" şi "mascarea" practicate de-a lungul anilor de guvernul grec este publicat de cotidianul german Frankfurter Allgemeine Zeitung sub titlul ironic "Grecia: maestru al contabilităţii creatoare".
Toyota: cheltuieli suplimentare
In cotidianul italian Il Sole 24 Ore citim că Toyota estimează la 2 miliarde de dolari cheltuielile pe care le va avea de suportat în trimestrul următor din cauza crizei pedalelor de acceleraţie care necesită rechemarea în ateliere a milioane de maşini. Aceasta nu a împiedicat firma constructoare japoneză să-si majoreze previziunile privind beneficiul în actualul an financiar, notează la rândul lui cotidianul britanic Financial Times. In ianuarie 2010, vânzările de automobile Toyota s-au redus cu 16% faţă de luna corespunzătoare a anului trecut.
Piaţa chineză automobilelor
Le Figaro publică o corespondenţă de la Beijing consacrată pieţei chineze a automobilelor, care anul trecut a crescut cu 52%, la 13,5 milioane de unităţi, întrecând astfel ca dimensiuni mitica piaţa americană. In 1990, China era încă împărăţia bicicletelor. Drumul parcurs de atunci este vertiginos. Chiar dacă preţul unei maşini noi corespunde cu un an de salariu, adică mai mult decât în alte ţări, iar creditul rămâne un fenomen marginal, chinezii depăşesc aceste obstacole prin cotizarea mai multor generaţii dintr-o familie pentru achiziţionarea automobilului mult râvnit. Intr-o perioadă în care piaţa europeană şi cea americană sunt saturate, cu o medie de 600 de automobile la 1000 de locuitori, China, unde există deocamdată doar 27 de automobile la 1000 de locuitori, dispune un potenţial considerabil în acest domeniu, conchide Le Figaro.