Revista presei economice internaţionale, 3 februarie
Articole din Les Echos, Cinco dias, Handelsblatt, Le Figaro şi Neue Zuercher Zeitung.
Articol de Dinu Dragomirescu, 03 Februarie 2010, 13:12
Les Echos consacră un articol planului preşedintelui american Barack Obama de stimulare a creării de locuri de muncă în întreprinderile mici şi mijlocii. Din cele 100 miliarde de dolari prevăzute în bugetul federal pe 2011 pentru stimularea creării de locuri de muncă, 33 miliarde vor fi destinate în mod explicit IMM-urilor.
Acestea vor avea dreptul şi la reduceri suplimentare de impozite dacă realizează investiţii. Dacă legislativul acceptă propunerile menţionate, ele ar putea intra în vigoare de la începutul anului fiscal care începe la 1 octombrie 2010, relevă cotidianul francez.
Eşecul strategiei de la Lisabona
Comisia de la Bruxelles va recunoaşte azi oficial eşecul Strategiei de la Lisabona, titrează Cinco dias. Destinată să reformeze economia europeană în perioada 2000-2010, strategia a avut totuşi un impact pozitiv, desi nu şi-a atins principalele obiective, citează cotidianul spaniol din raportul de evaluare al Comisiei.
În Handelsblatt citim că preşedintele Comisiei Europene Jose Manuel Barroso a ameninţat ieri cu tăierea ajutoarelor financiare pentru regiunile cu slăbiciuni structurale, dacă statele membre refuză să întreprindă reformele necesare de politică economică.
Plăţile din fonduri structurale vor fi în viitor aprobate numai dacă ele vor spori efectiv competitivitatea. În trecut acest lucru nu s-a intamplat în toate cazurile, scrie ziarul german. În ciuda fondurilor importante primite din fonduri structurale, ţări precum Grecia, Portugalia şi Spania nu şi-au redus decalajul economic faţă de Germania.
Noi necazuri pentru Toyota
Dupa acceleraţie, frânarea, scrie Le Figaro. După rechemarea a 2,3 milioane de vehicule bănuite că sunt echipate cu o pedală de acceleraţie defectă şi scuzele prezentate de Toyota, polemica a reizbucnit, tema fiind de această dată sistemul de frânare al modelului său hibrid, Prius.
Concesionarii săi din Japonia şi America de Nord au primit zeci de plângeri pe tema insuficienţelor sistemului de frânare al noului model Prius pe drumuri cu hârtoape sau cu polei. Or acest model Prius de a treia generatie se află in fruntea vânzărilor în Japonia şi cunoaste un succes cert pe numeroase alte pieţe ale lumii, observă ziarul francez. Cotidianul elveţian Neue Zuercher Zeitung scrie şi si el că Toyota, care beneficia până acum de imaginea unui constructor de automobile extrem de fiabil, îşi vede deja cota de piaţă reducându-se pe piaţa americană.
Comerţul pe internet nu cunoaşte criza
Le Figaro consacră un articol, în paginile sale economice, creşterii cu 26% a cifrei de afaceri a comerţului francez pe internet în 2009. O creştere galopantă, mai ales într-un an de criză. Faţă de 2002, cifra de afaceri a comerţului electronic a crescut de zece ori, ajungând să reprezinte puţin peste 4% din vânzările cu amănuntul (fără alimente şi produse farmaceutice). Franţa numără în prezent 24,4 milioane de cumpărători pe internet, cu 9% mai mulţi decât în 2008), ceea ce înseamnă un internaut din zece.
Aceştia au efectuat fiecare 11 cumpărături pe an, pentru o sumă medie de 90 euro, în uşoară scădere faţă de anul precedent, scădere interpretată ca o democratizare. Perspectivele achiziţiilor efectuate de francezi pe internet se anunţă cu atât mai favorabile cu cât Franţa înregistrează încă o rămânere în urmă considerabilă faţă de ţări vecine ca Germania sau Marea Britanie, estimează Le Figaro.