Revista presei economice
Cele mai importante subiecte economice sunt trecute în revistă de Dinu Dragomirescu.
Articol de Dinu Dragomirescu, 23 Septembrie 2009, 12:30
"Am primit banii de la FMI", titrează Business Standard. Fondul Monetar Internaţional a acceptat pentru acest an majorarea deficitului bugetar la 7,3 la sută din PIB, însă a cerut reduceri de cheltuieli de 1 miliard de euro.
Ziarul financiarscrie la rândul lui că guvernul a aprobat ieri acordul stand by prin care s-a angajat să continue reducerea costurilor salariale, inclusiv prin îngheţări de salarii, limitarea angajărilor în sectorul public şi reduceri de personal. Nerespectarea acordului riscă să atragă întârzierea sau chiar pierderea următoarelor tranşe de împrumut, reaminteşte cotidianul citat.
Bugetarii ameninţă guvernul cu proteste în cascadă, în octombrie, titrează Business Standard. Mărul discordiei rămâne legea salarizării unitare, constată ziarul.
Protestele vizează şi concediile forţate, tăierea sporurilor şi intârzierile înregistrate la plata salariilor.
"Nu e chiar aşa de rău", se bucură Ziarul financiar. Cu 1,6 miliarde de euro, ţara noastră este al cincilea beneficiar net de fonduri de la Uniunea Europeană.
Pe hârtie am primit mai mulţi bani decât am virat la bugetul european, dar nu i-am cheltuit, relevăBusiness Standard, oferind şi explicaţia. Absorbţia fondurilor de către economia reală se face cu întârziere, iar sumele ajunse la beneficiarii finali sunt mult mai mici decât cele virate României. Motivele sunt mai multe, explică ziarul : în primul rând birocraţia, dar şi personalul puţin numeros şi slab pregătit pentru a evalua şi gestiona proiecte cu finanţare europeană. La care se adaugă blocarea creditării datorită crizei.
Ziarul Cotidianulrevine asupra stării dezastruoase a căilor ferate. Ea nu este cauzată doar de subfinanţarea lucrărilor de întreţinere, pentru că situaţia se regăseşte şi pe un tronson reabilitat, cum este Bucureşti-Câmpina. Deşi au trecut numai cinci ani de la reabilitare, pe acesta sunt instituite 14 restricţii de viteză.
Din cauza semnalării unor defecţiuni, unele cu grad maxim de periculozitate, trenurile sunt obligate să se târâie cu 15 km pe oră, când ar trebui să meargă cu 140. Un ritm similar inregistrează şi programul de consolidare antiseismică a clădirilor : în ultimii opt ani au fost consolidate doar 15 blocuri, constată Cotidianul.