Revista presei economice, 4 februarie
Articole din Ziarul Financiar, Bursa şi Curierul Naţional.
Articol de Dinu Dragomirescu, 04 Februarie 2010, 10:27
Presiunea pusă pe bănci de BNR pentru ieftinirea creditului, necesitatea restructurării economiei, concurenţa dintre companiile aeriene şi CFR, riscurile prezentate de proiectul Roşia Montană sunt numai câteva din subiectele de larg interes abordate în presa economică pe care a citit-o azi Dinu Dragomirescu.
Întreaga presă comentează readucerea ieri a dobânzii de politică monetară la minimul istoric de 7% pe an înregistrat în vara lui 2007. Consiliul de administraţie al BNR a mai prins curaj, taind dobânda cu un punct în decurs de numai o lună, după ce în noiembrie se temea de criza politică si de inflaţie, fiind insensibil la adâncirea recesiunii, scrie Ziarul financiar. În Bursa citim că dobânda-cheie ar putea să coboare până la 6 la sută la finele acestui an.
Dar relansarea creditării nu depinde numai de dobândă, relevă Ziarul financiar, care explică: Problema de fond stă în efectele crizei: sunt dificultăţi mai ales la clienţii individuali, care se confruntă cu scăderea veniturilor şi unii chiar cu spectrul şomajului.
Pentru ca economia romanească să reia creşterea, scrie în context Curierul Naţional, se impune o restructurare a acesteia. Cotidianul citat scoate în evidenţă prejudecata pe care o reprezintă înţelegerea restructurării ca fiind exclusiv o restructurare de personal, chiar şi în sectorul privat.
Continuând o practică din perioada etatistă, în multe companii oamenii productivi suportă nepoţii şi pilele. Angajările la noi nu se fac după performanţă, îl citează ziarul pe Adrian Vasilescu, consilier al guvernatorului Băncii Naţionale. Chiar şi în timpul restructurărilor de criză s-a procedat pe dos şi au fost daţi de multe ori afară tocmai oamenii productivi pentru a fi menţinute pilele. Mii de întreprinderi au sucombat exact datorită unor astfel de abordări.
Ziarul financiar consacră un articol traficului feroviar de pasageri din ce în ce mai ameninţat de companiile aeriene. Pe destinaţii precum Timişoara sau Cluj-Napoca, preţurile practicate de o companie low cost sunt similare cu cele ale biletelor de tren, diferenţa constând în durata călătoriei. Dacă o călătorie cu trenul pe ruta Bucureşti-Timişoara durează cel puţin opt ore, un zbor cu avionul durează o oră şi un sfert, scrie Ziarul financiar.
"Specialiştii de la ASE demontează proiectul Roşia Montană" se intitulează un articol din Curierul Naţional consacrat controversatului subiect. Studiul citat ajunge la concluzia că se va cheltui de la buget de zeci de ori mai mult decât beneficiul pentru a gestiona dezastrul rămas după exploatare. Dezastrul cuprinde: aspectul selenar adus zonei, deşeuri depozitate pe termen nelimitat în toată zona, un iaz de decantare cu o zestre uriaşă de material toxic, care accidental poate ajunge în reţeaua hidrografică din zonă şi a Dunării cu difuziune în Ungaria, Serbia, Bulgaria, Ucraina.