Revista presei economice, 30 noiembrie
Articole din Curierul Naţional, Ziarul Financiar, Săptămâna Financiară şi Capital.
Articol de Costi Dumăscu, 30 Noiembrie 2009, 10:19
2010 va veni cu o avalanşă de scumpiri - anunţă Curierul Naţional. Accizele pentru anul viitor se vor calcula la un curs leu-euro cu 14 procente mai mare faţă de anul trecut. În consecinţă, toate produsele accizabile - carburanţi, energie electrică sau ţigări - vor fi mai scumpe de la 1 ianuarie. Efectul se va propaga în toată economia şi va ridica inclusiv preţul alimentelor.
Ziarul Financiar scrie în ediţia de astăzi că şoferii care au cauzat într-un singur an 3 accidente sau mai multe vor cumpăra, din 2010, asigurarea de răspundere civilă auto (RCA, cum este cunoscută) la preţ dublu. Asta în condiţiile în care - preia Economistul date dintr-un raport al Băncii Mondiale - costul economic al accidentelor rutiere din România este foarte mare, de peste 4 miliarde de dolari anual.
Sunt luate în calcul costurile directe - adică tratamentul victimelor, cheltuielile de refacere şi poliţa de asigurare - dar şi costurile indirecte, precum cheltuielile cu productivitatea la locul de muncă determinate de invaliditatea victimelor.
Au apărut astăzi şi cele două săptămânale economice de la noi. Săptămâna Financiară contabilizează : în 12 luni de criză România a pierdut tot ce câştigase în ultimii ani. Doar banii finanţatorilor internaţionali mai reuşesc acum să ţină în viaţă economia. Şi tot Săptămâna Financiară semnalează o situaţie curioasă : angajaţii unor bănci au ajuns să ia credite... de la concurenţă, şi asta pentru că împrumuturile de nevoi personale se obţin foarte greu, în ciuda diminuării dobânzilor.
Revista Capital detectează, însă, un semn al ieşirii din criză : se reiau angajările. După un an în care firmele au uitat de recrutare, primele domenii care revin la viaţă sunt agricultura, energia şi, surprinzător, sectorul bancar. Imobiliarele sau media rămân complet amorţite, în timp ce în altele, între care industria, IT-ul şi, în general, toate sectoarele unde este nevoie de ingineri, activitatea de recrutare a fost reluată. Şi totuşi - încheie revista Capital - global, la nivelul pieţei, oferta rămâne de 10 ori mai mică în comparaţie cu cererea.