Revista presei economice, 24 decembrie
Articole din Ziarul Financiar, Bursa şi Adevărul.
Articol de Dinu Dragomirescu, 24 Decembrie 2010, 14:34
Ziarul Financiar îşi deschide prima pagină cu constatarea că "anul 2010 ar fi trebuit să fie al revenirii economiei, cel puţin în a doua parte a sa, dar a fost până la urmă anul scăderilor. Cea mai îngrijorătoare este evoluţia investiţiilor străine, care au ajuns la un sfert faţă de anul de vârf 2008."
"Scăderea produsului intern brut este estimată la 2% pentru 2010, după ce anterior se prevăzuse o creştere de 1,3%". "Măsurile de austeritate din România au fost, împreună cu cele din Letonia, cele mai dure din Europa până acum", mai notează ziarul listând "cele mai importante minusuri ale lui 2010".
"2011 este aşteptat să fie ceea ce ar fi trebuit să fie 2010", susţine ziarul. "Dacă primele şase luni din anul următor vor fi lipsite de şocuri, este posibil să înceapă revenirea, s-au pus de acord majoritatea analiştilor consultaţi de Ziarul Financiar în acest sfârşit de an".
Tot de un bilanţ este vorba şi în paginile economice din Adevărul, sub titlul "2010, anul declinului în transporturi".
Ziarul consemnează reducerea numărului de pasageri transportaţi atât pe şosele cât şi pe calea ferată. In sectorul rutier, transportatorii de pasageri au pierdut circa 10% din clienţi. Scumpirea continuă a biletelor nu este singura explicaţie.
Ziarul trimite şi la "starea extrem de proastă a drumurilor, inconştienţa unor şoferi şi înmulţirea accidentelor grave" care "i-au determinat pe tot mai mulţi români să evite pe cât posibil şoselele în deplasările lor".
Numărul pasagerilor pe calea ferată a scăzut cu 9%. Viteza medie de deplasare a trenurilor de călători s-a mai redus în 2010, ajungând la 44,3 kilometri pe oră. In schimb, ea a crescut la trenurile de marfă pentru a atinge 28,7 kilometri pe oră.
Cantitatea de mărfuri transportată pe calea ferată a crescut datorită majorării taxelor impuse de stat şoferilor de pe camioane, în contextul revenirii pe plus a industriei şi exporturilor. Aceste taxe aproape se vor dubla în 2011, citim în Adevărul.
In avioane numărul de pasageri a crescut (cu 12%), dar afacerile companiilor aeriene au înregistrat scăderi din cauza majorării costurilor de operare".
Cotidianul Bursa ne informează că "Guvernul a decis ca taxa de poluare auto să fie majorată, din 2011, în medie cu 45-50% faţă de nivelul actual, dar cu o creştere dublă sau aproape triplă pentru vehicule poluante, taxa fiind stabilită în funcţie de vechimea maşinii, capacitatea cilindrică şi gradul de poluare. Cea mai mare valoare a taxei de poluare pentru anul 2011 va fi de 30 432 euro, pentru înmatricularea unei maşini non-euro cu motor de 3 200 de centimetri cubi, veche de 20 de ani."
Ziarul Financiar se ocupă într-un articol şi de "consumul de carte".
Acesta "plasează în România pe ultimul loc între ţările Uniunii Europene, având în vedere că un român cheltuieşte în medie 4-5 euro anual pe cărţi".
"Reducerile de preţuri nu mai garantează creşterea vânzărilor", relevă ziarul.
Sub titlul "Parlamentarii cedează tot la Ordonanţa 50", Ziarul Financiar publică un articol în care scrie: "Camera Deputaţilor a adoptat ieri legea privind Ordonanţa de Urgenţă 50-2010, prin care se elimină comisionul de rambursare anticipată şi se introduce un mod transparent de stabilire a costului, însă prevederile se vor aplica doar creditelor nou vândute, aşa cum au cerut de la început bancherii. Legea va fi însă contestată la Curtea Constituţională, au anunţat deputaţii liberali, astfel că jocul nu s-a încheiat încă".