Revista presei economice, 2 februarie
Articole din Ziarul Financiar şi Curierul Naţional.
Articol de Dinu Dragomirescu, 02 Februarie 2010, 11:02
Euro intră sub 4,1 lei. Cât poate să mai scadă?, se intreabă din titlu Ziarul Financiar. Cursul afişat ieri este cel mai scăzut din ultimele aproape 13 luni, notează şi Curierul naţional.
Aprecierea leului este explicată de ziar prin interesul investitorilor speculativi străini precum şi prin vestea deblocării noilor tranşe din împrumutul de la FMI, dar şi prin erodarea puternică a încrederii în moneda europeană din cauza situaţiei delicate a Greciei.
Intărirea leului este de bun augur pentru cei care au de plătit rate la credite în valută, scrie Ziarul Financiar, relevând totuşi că nimeni nu se aşteaptă acum la o menţinere a tendinţei pe termen lung. De altfel, si Banca Naţională a dat semnale ca o scădere prea rapida a cursului euro i-ar crea un disconfort, scrie ziarul.
Din el mai aflăm si că majoritatea analiştilor se asteaptă ca BNR să taie în şedinta de mâine un sfert sau chiar o jumătate de punct din dobânda de politică monetara, care este acum de 7,5%. Cea mai ridicată din Uniunea europeană, după cum ne reaminteşte Curierul Naţional.
În Ziarul Financiar citim că restructurarea sectorului energetic prin gruparea companiilor strategice din energie în doi giganti, Electra şi Hidroenergetica, îi împarte pe specialiştii din piaţă în două tabere în ce priveşte avantajele şi dezavantajele acestui plan uriaş de reorganizare. Multe vor depinde si de modul în care cele două companii vor fi administrate, scrie ziarul.
Opinii diverse stârneşte şi proiectul guvernului de a introduce o taxă pe produsele de fast food. Taxa fast food ne arde la buzunar, titrează Curierul Naţional.
Ea ar putea duce la creşterea în medie cu peste 20% a preţului la alimente, dar şi la disponibilizarea a circa o cincime din personalul din industria alimentară şi la sporirea importurilor, susţin reprezentanţii patronatelor. Până acum Ministerul Sănătaţii nu a stabilit lista produselor alimentare care ar putea fi taxate şi nici cuantumul contribuţiilor.
Ziarul Financiar relatează despre propunerile avansate autoritătilor de Consiliul investitorilor străini privind îmbunătăţirea legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice de infrastructură rutieră. Este foarte greu să atragi investiţii dacă nu ai infrastructură. In România, viteza medie de deplasare a unui camion este de 37 km pe oră, în timp ce în Ungaria de exemplu ea este de 60 km pe oră.