Revista presei economice, 11 martie
Articole din Ziarul Financiar, Curierul Naţional şi Bursa.
Articol de Dinu Dragomirescu, 11 Martie 2010, 10:50
Ameliorarea perspectivei ratingurilor pe termen lung ale României, reducerea inflaţiei în februarie, subfinanţarea transportului feroviar, succesul programului Rabla sunt numai unele din subiectele de larg interes abordate în presa economică de azi.
Ziarul financiar consacră un articol revizuirii de către agenţia de evaluare Standard and Poor's a perspectivei ratingurilor pe termen lung ale României de la "negativă" la "stabilă".
Decizia vine la circa o lună după ce şi agenţia Fitch a adoptat o măsură similară, ceea ce ar putea avea un impact pozitiv asupra emisiunii de eurobonduri planificată pentru primul trimestru, estimeaza ziarul cu referire la turneul de prezentare derulat în această săptămână de Ministerul Finanţelor şi BNR în principalele centre financiare din Europa.
Emisiunea de eurobonduri menţionată ar putea atrage 1 miliard de euro.
Ratingul României ar putea fi revizuit în creştere de S & P dacă guvernul va menţine ritmul reformelor structurale actuale şi după finalizarea acordului cu FMI, relevă Ziarul financiar.
Intreaga presă consemnează scaderea la 4,49 % a ratei anuale a inflaţiei în luna februarie. După ce în ianuarie a fost atins maximul ultimelor şase luni, din cauza majorării accizelor, precizează Ziarul financiar.
"Inflaţia scade şi lasă loc de reducere dobânzii-cheie", titrează Curierul Naţional, care estimează că BNR îşi va atinge în acest an ţinta de inflaţie.
Ziarul Bursa citează şi o opinie contrară. Potrivit economistului şef al băncii ING, Nicolae Chidesciuc, şansele BNR de a-şi atinge ţinta de inflaţie sunt foarte mici, deoarece ţinta este stabilită prea jos faţă de ajustările prin care trebuie să treacă economia românească.
Aceste ajustări vor fi însoţite de majorări de preţuri, de exemplu la gazele din producţia internă.
Ziarul financiar consacră un amplu articol absenţei unei strategii privind căile ferate, din cauza sumelor infime care li se alocă, în vreme ce toate celelalte ţări europene investesc prioritar în dezvoltarea reţelei feroviare.
Numărul românilor care călătoresc cu trenul este în scădere şi va continua să se reducă fără o modernizare a reţelei feroviare.
Viteza medie de deplasare pe ansamblul reţelei la trenurile de călători a coborât la 43,9 kilometri pe oră, din cauza infrastructurii deficitare şi a existenţei a peste 1000 de puncte periculoase.
Întreaga presă economică salută succesul programului Rabla 2010. În primele trei săptămâni de la demarare, prin acesta au fost casate peste 32 000 de maşini, adică le fel de multe ca în întreg anul 2009.
Programul a fost suplimentat cu încă 50 000 de tichete pentru persoane fizice.
Curierul Naţional regretă totuşi faptul că megabirocratia ţine departe firmele de programul Rabla.