Propunere: Interdicția privind vânzările interne de cereale ucrainene, prelungită cel puțin până la sfârșitul anului
La Varşovia au loc discuții între miniştrii agriculturii din Bulgaria, Ungaria, Polonia, Slovacia și România.
Articol de Bogdan Isopescu, 19 Iulie 2023, 19:23
Miniștrii agriculturii din Bulgaria, Ungaria, Polonia, Slovacia, precum și România au cerut, într-un document comun, semnat astăzi la Varșovia, ca interdicția privind vânzările interne de grâu, porumb, rapiţă şi seminţe de floarea-soarelui ucrainene să fie prelungită cel puțin până la sfârșitul anului.
După cum precizează Ministerul Agriculturii de la București, miniștrii au propus ca lista produselor care fac obiectul măsurilor preventive să rămână deschisă. Discuțiile din capitala Poloniei s-au purtat în contextul în care Rusia a părăsit acordul privind exportul de cereale pe Marea Neagră. Acum se așteaptă ca mare parte din cerealele ucrainene să tranziteze România, ca și anul trecut.
România a primit până acum 80 de milioane de euro pentru îmbunătățirea infrastructurii de tranzit. Cu detalii de la Bruxelles, Bogdan Ispopescu.
Reporter: Un prim proiect în valoare de peste 24 de milioane de euro este cel pentru îmbunătățirea trecerii frontierei feroviare la Vicșani. Acesta prevede electrificarea a 30 de kilometri de linie de cale ferată simplă și lucrări de cale ferată auxiliare, precum și modernizarea podului peste râul Suceava.
Un al doilea proiect, de 9 milioane de euro, este dedicat construirii sau modernizării infrastructurii de transport rutier și pentru operațiunile vamale, la punctul de frontieră Siret-Porubne.
Un proiect similar, de aproape 10 milioane de euro, este dedicat punctelor de control Albița-Leușeni, inclusiv pentru viitorul pod peste Prut.
Alte 33 de milioane de euro au fost alocate modernizării zonei transfrontaliere dintre România și Republica Moldova, la Ungheni. Fondurile sunt date pentru construirea sau modernizarea drumului, pentru construirea punctului de trecere a frontierei și pentru achiziționarea echipamentelor specifice punctelor de frontieră.
Alte 2,4 milioane de euro s-au îndreptat spre punctele de frontieră Galați-Giurgiulești.
Există însă și proiecte pentru tranzitul fluvial. Canalul Sulina este subiectul unui proiect de 24 de milioane de euro pentru balizare necesară navigației de noapte și pentru parcări în portului Isaccea, iar pentru portul Constanța există proiecte din domeniul mobilității militare, proiecte care pot ajuta și la fluidizarea tranzitului de cereale.
Dincolo de aceste proiecte, Comisia oferă României suport tehnic și administrativ pentru digitalizare. Un ajutor similar este oferit și pentru a crește numărul de piloți pe canalul Sulina, până la sfârșitul lui august.