Proiecte unitare pentru transportul european
Multe regiuni, inclusiv din România, riscă să rămână izolate dacă nu se aliază pentru a se conecta la unul dintre cele nouă coridoare mari de transport care străbat continentul.
Articol de Stelian Radu-Cacuci, Oradea, 22 Octombrie 2013, 18:45
Politica europeană referitoare la transporturi a fost schimbată radical recent, la Tallin, în Estonia.
Pentru prima dată se va trece de la proiecte distincte pentru Europa de Vest şi partea de est a continentului la proiecte unitare.
Harta transportului cuprinde acum nouă coridoare care străbat continentul.
Multe regiuni, inclusiv din România, riscă astfel să rămână izolate dacă nu se aliază pentru a se conecta la unul dintre aceste coridoare mari.
În acest sens, marţi, la Oradea, consiliile judeţene Bihor, Satu Mare, Sălaj, Maramureş şi Cluj, au decis să colaboreze pentru a construi drumuri de 400 de kilometri cu bani europeni.
Pentru a se obţine banii, drumurile trebuie să se lege între ele şi să se conecteze la reţelele europene de transport regional, aşa-numitele TEN-T-uri.
În consens, cele patru consilii judeţene amintite cărora li s-au alăturat Clujul şi Bistriţa-Năsăud, au considerat prioritatea numărul unu traseul ce porneşte din sud-vestul Bihorului, de la Salonta, pătrunde în Cluj şi continuă în Sălaj, Satu Mare şi Maramureş.
Traseul prioritar măsoară 400 km, iar valoarea estimată a lucrărilor de modernizare a drumurilor judeţene de pe traseu este de 225 de milioane de euro, cu termen maxim de finalizare 2020.
85% din finanţare va fi asigurată cu fonduri europene, 13% contribuţia bugetului naţional, iar 2% a judeţelor participante la proiect.
În zilele următoare, preşedintele consiliilor judeţene Bihor, Cluj, Maramureş, Satu Mare şi Sălaj îi vor scrie ministrului delegat pentru proiecte de infrastructură, Dan Şova, pentru a-i cere ca finalizarea tronsonului Borş-Bihor-Gilău-Cluj din autostrada Transilvania să fie cuprinsă pentru finanţare cu prioritate maximă.