Produsele și serviciile culturale s-au scumpit ușor anul trecut față de 2021, potrivit statisticilor Eurostat
Produsele și serviciile culturale s-au scumpit ușor anul trecut față de 2021, potrivit statisticilor Eurostat.
Articol de Florin Lepădatu, 19 Mai 2023, 15:16
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI - Produsele și serviciile culturale s-au scumpit ușor anul trecut față de 2021, potrivit statisticilor Eurostat. Europenii au trebuit să scoată din buzunare în medie cu 4% mai mult pentru a vizita muzee, grădini zoologice sau botanice sau pentru a-și cumpăra cărți. În România, scumpirea a fost chiar puțin mai mare - 5,5%, dar au fost state membre unde procentul a fost uriaș 15 sau chiar 18%.
Bogdan Isopescu ne oferă detalii de la Bruxelles: ”2022 este al doilea an de creștere a prețurilor pentru produse și servicii culturale, după o scădere cauzată de pandemie în 2020. Cumulat, 2021 și 2022 au adus o scumpire pe acest sector cu șapte procente. Rata de creștere de acum, în speță patru procente, este ușor mai mare față de ritmul anual prepandemic, de aproximativ trei procente, însă este la jumătate față de inflația înregistrată anul trecut. Cea mai mare creștere a produselor și serviciilor culturale din 2022 s-a înregistrat în Polonia - 18 procente, urmată de Irlanda - 15 și Lituania - 14%. La polul opus, prețul culturii din Malta a înregistrat o scădere de trei procente. Este, de altfel, singura țară comunitară cu o ieftinire la acest capitol. România se situează peste media Uniunii Europene, cu o creștere de 5,5 procente în 2022 față de anul anterior. Statistica se referă majoritar la prețul intrării în muzee, teatre, grădini zoologice sau botanice, precum și la prețul cărților.”