Producătorii români "se extind pe noi pieţe"
Producătorii români au fost nevoiţi să caute noi pieţe, iar vânzările în Asia sau America Latină cresc anual, potrivit directorului din ministerul economiei,Costin Lianu.
Articol de Oana Rusu, 01 Februarie 2013, 17:50
Recesiunea a favorizat extinderea exporturilor româneşti pe alte pieţe decât cea europeană, în condiţiile în care criza a dus la reducerea cererii din ţările statelor membre.
După cum declară într-un interviu la Radio România, Costin Lianu, director în cadrul Direcţiei de Promovare a Exportului din Ministerul Economiei, producătorii români au fost forţaţi să caute noi pieţe, iar procentele vânzărilor în Asia sau America Latină cresc anual.
În 2013, România va continua acordarea de sprijin financiar de la stat pentru participarea producătorilor români, din 16 sectoare de activitate, la targuri internaţionale specializate şi vizează menţinerea tendinţei de extindere în regiuni mai puţin accesibile până acum.
Producătorii români, "competitivi prin calitate"
Costin Lianu spune că producătorii români sunt competitivi mai ales din punct de vedere al calităţii.
"Suntem competitivi calitativ, deocamdată competitivitatea noastră pe preţ este în scădere, scade ponderea competitivităţii pe preţ şi creşte ponderea competitivităţii non preţ, adică calitate, brand, tehnologie, ceea ce este îmbucurător, de fapt acesta este şi obiectivul principal al strategiei naţionale de export, pentru că noi am mizat încă din 2005 pe competitivitatea non preţ, pentru că aici sunt câştigurile şi asta este şansa noastră de echilibrare a balanţei comerciale", potrivit directorului din ministerul Economiei.
Nişe de piaţă
Costin Lianu arată că mai există nişe de piaţă pe care se poate pătrunde.
"Există multe nişe de piaţă în care exportatorii nu au intrat sau nu au suficient export să se dezvolte, de exemplu, să zicem, piaţa vinurilor în China este condiţionată de capacitatea noastră de a avea producţie de export pentru piaţa chineză.
"Dar sunt multe produse în care pieţele se mişcă rapid, pe produse industriale, pe echipamente, pe subcomponente de echipamente.
Flexibilitate şi curaj
Reprezentantul ministerului Economiei spune că importante sunt flexibilitatea şi curajul.
"Tendinţele acestea de specializare şi de outsourcing se modifică foarte rapid, câteodată la şase luni apar noi debuşee, dar important este să fii conectat la aceste realităţi, să ai capacitatea să livrezi, să-ţi flexibilizezi producţia, să livrezi cunoştinţele de pieţe externe şi acea modalitate pro activă de a te interesa de ele şi curaj de a face exporturi", potrivit lui Costin Lianu.