Privatizarea CFR Marfă, "posibil eşuată"
Surse apropiate negocierilor şi preluate de redactorul Radio România, Alexandru Lancuzov, au anunţat că privatizarea CFR Marfă ar fi eşuat.
Articol de Radiojurnal, 14 Octombrie 2013, 18:34
Reprezentanţii ministerului transporturilor şi cei ai GFR, firma omului de afaceri Gruia Stoica, cea care a câştigat licitaţia de privatizare a companiei, discută de câteva ore, în contextul în care în această seară ar expira termenul până la care trebuie viraţi banii pentru preluarea acţiunilor.
Cu puţin timp în urmă, surse apropiate negocierilor şi preluate de redactorul Radio România, Alexandru Lancuzov, au anunţat că privatizarea ar fi eşuat.
Reprezentanţii Grupului Feroviar Român vorbeau, la începutul întâlnirii, despre un blocaj juridic la a doua rundă de negocieri comerciale, surse apropiate tranzacţiei au spus că acest proces de privatizare a companiei CFR Marfă nu poate avea un final şi, practic, a eşuat.
Acest proces pare să se fi blocat nu din cauza celor 170 de milioane de euro, sumă pe care Grupul Feroviar Român ar fi trebuit să o achite până la sfârşitul zilei, ci mai degrabă în urma unor chestiuni tehnice.
Este vorba despre anexa hotărârii de guvern din 14 august care prevede ca transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de 51% din acţiunile CFR Marfă să se realizeze la data îndeplinirii cumulative a cinci condiţii, printre care emiterea unei decizii din partea Consiliului Concurenţei, pe care este sigur că nu o vom avea, dat fiind faptul că analiza unui dosar complex, aşa cum este această concentrare pe piaţă, poate dura până la cinci luni.
O altă problemă pe care a ridicat-o câştigătorul licitaţiei este finalizarea de către vânzător a conversiei creanţelor deţinute de stat asupra companiei la data semnării contractului şi anume, în data de 2 septembrie şi nu în ultimul rând, obţinerea de către ministerul transporturilor a unui acord cu privire la modificarea structurii acţionariatului societăţii, ca efect al contractului, ceea ce până acum nu s-ar fi întâmplat, potrivit declaraţiilor omului de afaceri Gruia Stoica.
GFR a cerut desecretizarea contractului
Din partea ministerului transporturilor nu avem până acum nici o poziţie oficială cu privire la situaţia privatizării.
Duminică, Departamentul de Comunicare al ministerului a trimis un comunicat de presă care anunţă că luni, secretarul de stat Cristian Ghibu şi consultanţii vor prezenta un punct de vedere fundamentat privind evoluţia, momentul şi paşii următori în acest proces.
De asemenea, ministerul nu a dat curs solicitării Grupului Feroviar Român de a desecretiza contractul.
Atât omul de afaceri Gruia Stoica, cât şi consilierul onorific al premierului Victor Ponta - este vorba de Ionel Blănculescu - consideră că unul dintre principalii vinovaţi pentru eşuarea privatizării ar fi chiar comisia de privatizare.
"Am ajuns la această situaţie din mai multe cauze. Eu consider că incompetenţa comisiei care a organizat licitaţia, coroborată cu lipsa de interes a consultanţilor şi avocaţilor care au permis strecurarea într-un articol de hotărâre de guvern a două termene în acelaşi articol.
"Comisia de licitaţie, consultanţii, avocaţii au prezentat guvernului acestă viziune, că în termen de 60 de zile se pot face toate şi iată că astăzi suntem în situaţia în care o procedură care ar fi trebuit să dureze 5, 6, 7 luni de zile, iar în lumea business-ului toată lumea cunoaşte acest lucru, este încheiată astăzi în mod fortuit, având în vedere că azi, la ora 24:00, expiră termenul", a declarat Ionel Blănculescu.