Preţul carburanţilor continuă să crească în România
Preţul carburanţilor continuă să crească în România, dar şi în restul statelor europene.
Articol de Florin Lepădatu, 02 Iunie 2022, 18:10
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI - Preţul carburanţilor continuă să crească nu doar în România, ci și în restul statelor europene, în pofida faptului că prețul petrolului pe burse este relativ stabil, din luna martie.
Prețul motorinei standard în București este pe punctul de a depăși 9 lei, iar benzina se situează aproape de 8,40 de lei.
Deşi pe plan european suntem a zecea țară cu cotațiile cele mai mici, industria cere guvernului o intervenție pentru a opri efectul scumpirilor în lanț în toată economia românească.
Bogdan Isopescu vine cu detalii: ”Statisticile europene, care includ și țările non-comunitare, arată că benzina și motorina au depășit 2 euro în nouă state, cel mai mare nivel înregistrându-se în Norvegia, unde benzina este 2,6 euro, iar motorina 2,3 euro. Printre cele 40 de state analizate, cele mai mici prețuri sunt în Ungaria, unde carburantul a fost plafonat la 1,22 euro, iar pe locul 10 de către România cu un preț de 1,68 de euro pentru benzină și 1,8 euro pentru motorină. La o privire de ansamblu, prețul carburantului ar fi trebuit să respecte oarecum și cotațiile petrolului, însă vedem o diferență mare. Prețul petrolului Brent a rămas relativ constant după mijlocul lunii martie, la o medie de aproximativ 115 dolari barilul, însă carburantul a crescut constant începând cu aceeași lună. Analistul Adrian Măniuțiu, inițiatorul platformei "Pactul pentru Fiscalitate", spune însă că acestei comparații îi scapă un element esențial.
Adrian Măniuţiu: ”Tot mai mulţi armatori refuză să-şi trimită petrolierele în Marea Neagră. Preţurile asigurărilor, tot din cauza războiului, au crescut de sute de ori şi pune o presiune suplimentară pe ţiţeiul brut care ajunge să fie rafinat în România.”
Ca urmare a acestei creșteri constante, Guvernul a propus transportatorilor o reducere de 50 de bani pe litrul de combustibil, propunere ridiculizată de transportatori pentru că ar avea un efect minor. Pe de altă parte, Guvernul se gândea în urmă cu două luni la reducerea accizelor sau a TVA-ului pentru carburanți, însă de atunci nu a mai spus nimic. Motivul, afirmă analiștii financiari, este că bugetul României, deja presat de inflație și de ineficiența colectării veniturilor, nu poate să renunțe la veniturile sigure care vin din acciză sau din TVA-ul pentru carburanți.”