Podul Calafat-Vidin peste Dunăre se deschide vineri
Ministrul bulgar al transporturilor a recunoscut că starea infrastructurii rutiere în regiunea Vidin este deplorabilă, ceea ce nu va permite folosirea podului la capacitate maximă.
Articol de Ciprian Sasu, 14 Iunie 2013, 14:31
Premierul Victor Ponta şi comisarul european pentru dezvoltare regională, Johannes Hahn, aflat în vizită la Bucureşti vor merge şi la inaugurarea podului peste Dunăre dintre oraşul românesc Calafat şi cel bulgăresc Vidin.
Noul pod are o lungime de aproximativ 2 km şi este unul dintre cele mai lungi peste Dunăre.
El face parte din Coridorul paneuropean care leagă oraşul german Dresda de metropola turcă Istanbul.
Până astăzi, traversarea Dunării pe la Calafat spre Bulgaria se făcea doar cu feribotul şi însemna o călătorie la fiecare două ore, care costă 23 de euro.
Acum drumul se face pe cale rutieră în doar câteva minute, iar traversarea costă 6 euro.
Transportatorii sunt principalii beneficiari ai noului pod, traficul de marfă pe ruta Giurgiu-Bucureşti-Valea Oltului-Sebeş se va muta pe traseul mai scurt Calafat-Drobeta Turnu Severin-Timişoara-Arad.
Rămâne însă problema drumurilor proaste de acces către pod atât dinspre Craiova spre Calafat, cât şi pe celălalt mal al Dunării. Corespondentul RRA în Bulgaria, Petio Petkov transmite că ministrul bulgar al transporturilor Daniel Papazov a recunoscut că starea infrastructurii rutiere în regiunea Vidin este deplorabilă, ceea ce nu va permite folosirea noului pod la capacitate maximă.
România primeşte 20% din taxe
În următorii cinci ani, cu bani din fondurile europene vor fi modernizate drumuri şi tronsonul de cale ferată Sofia-Vidin.
Ministrul Papazov a declarat că pentru a nu crea probleme Sofia a acceptat taxele de trecere propuse de partea română, dar în decurs de trei luni va proceda la reducerea acestora, fie şi într-un mod unilateral.
La plecarea din Vidin, aceste taxe vor fi cel mai probabil egale cu cele practicate la Ruse, adică pentru autoturisme 2 euro în loc de 6.
Taxele vor fi împărţite între Bulgaria şi România în funcţie de contribuţia financiară la proiect, aproximativ 80% pentru bulgari şi 20% pentru români.
Numai în acest an vor fi realizate venituri în valoare de 2 milioane de euro, ce vor fi investite în proiecte de îmbunătăţire a infrastructurii.
Cele două ţări membre ale Uniunii Europene iau deja în calcul construirea unui al treilea pod, preşedinţii Traian Băsescu şi Rosen Plevneliev au ajuns la un acord în acest sens zilele trecute, în cadrul unei întâlniri a şefilor de stat din Europa Centrală care a avut loc la Bratislava.
Ideea construirii podului, veche de 100 de ani
Podul dintre Calafat şi Vidin peste Dunăre este un proiect mai vechi, ideea construirii lui a apărut în urmă cu aproximativ 100 de ani, dar construcţia s-a amânat în numeroase rânduri din cauza fondurilor insuficiente.
Pentru proiectul actual, bazele au fost puse printr-un acord semnat de România şi Bulgaria în anul 2000, iar partea bulgară a investit cea mai mare parte din bani - fie accesaţi din fondurile europene, fie din credite internaţionale, dar şi din bugetul propriu.
Valoarea totală a podului depăşeşte 230 de milioane de euro. O investiţie importantă pentru regiune şi Europa, însă după cum relatează corespondentul RRA Florin Firu, locuitorii Calafatului nu cred că vor avea de câştigat şi pe plan local.
"O chestie majoră nu ştiu dacă este. Să zicem să fie ceva, ceva. Podul va stopa bacul, de nu se vor mai face transporturi pe Dunăre, vor circula foarte repede autovehiculele, maşinile, dar nu va îmbunătăţi viaţa. Deci, pe mine personal, nu m-a ajutat cu nimic".
"Podul ăsta nu ştiu pentru ce ar fi folositor, pentru transportul ăsta masiv, pentru tranzitul ăsta al tirurilor, dar altfel..."
"Drumul ăsta, între Calafat şi Craiova, probabil se va face o autostradă frumoasă, ceva se schimbă, dar aşa, pentru viaţa oamenilor..., rămânem tot aşa, sub semnul întrebării".
Autorităţile sunt ceva mai optimiste şi spun că deschiderea podului va prilejui intensificarea traficului în zonă şi, odată cu aceasta, creşterea interesului pentru investiţii, cu prioritate în domeniile turistic, agricol, dar şi industrial, spune primarul oraşului Calafat, Mircea Guţă.
"Dacă stăm să ne gândim, doar prin deschiderea culoarului acesta paneuropean IV-Vest şi prin acest transfer permanent care se va întâmpla între Calafat şi Vidin, dintre Europa Centrală şi Europa de Est, considerăm că lucrurile vor lua o turnură din ce în ce mai bună.
"Acest culoar va face densitatea unor oameni de bună-credinţă să fie din ce în ce mai mare, prin pur şi simplu parcurgerea acestei zone. Dacă până acum existau anumite firme de consultanţă care veneau să tatoneze puţin terenul, acum avem contacte directe cu oameni foarte serioşi, cu investitori pe care şi noi, la rândul nostru, îi verificăm şi par a fi chiar interesaţi de promovarea unor investiţii", spune Mircea Guţă.