Piaţa auto europeană, în scădere
Constructorii auto se confruntă cu un număr mare de linii de producţie dar cu automobile care nu prezintă interes pentru cumpărători.
Articol de Beatrice Brăileanu, 05 Martie 2012, 11:50
Producătorii auto se pregătesc să lanseze noi modele în această săptămână la salonul auto de la Geneva, într-o piaţă auto în continuă scădere, lovită de austeritate şi recesiune, informează AP.
Pe deasupra, constructorii de automobile sunt nevoiţi să se confrunte cu faptul că un număr mare de linii de producţie nu prezintă interes pentru cumpărători dar consumă, în schimb, fonduri valoroase.
Executivii din industrie, inclusiv directorul executiv de la Fiat şi Chrysler, Sergio Marchionne, au estimat că industria europeană de automobile are capacitate de a produce cu 20 la sută mai multe autovehicule faţă de câte pot fi vândute în prezent, lucru care produce un dezechilibru în vânzările de automobile în Europa.
Această capacitate de producţie excedentară dar insuficient utilizată, este una dintre problemele pe care producătorii auto au semnalat-o demult, dar acum nu o mai pot ignora.
Fiat, PSA Peugeot-Citroen, Opel, Renault şi Ford Europa pierd bani în Europa, chiar dacă vânzările în economiile emergente, cum ar fi China, ajută la menţinerea companiilor pe piaţă.
Se estimează că, în acest an, vânzările de autovehicule din Europa vor scădea cu aproape 5 la sută potrivit Centrului pentru Cercetare Auto, la 12,9 milioane de unităţi de la 15,7 milioane în 2000.
Cererea auto din Europa a scăzut din cauza măsurilor de austeritate guvernamentale, creşterii şi persistenţei şomajului şi datorită adâncirii recesiunii din Europa de Sud.
Ţările cu cel mai mare număr de linii de producţie neutilizate sunt Franţa, Italia şi Spania.
--fb1
Producătorii speră să obţină un avantaj competitiv, cu modele atractive şi tehnologii noi actualizate, cum ar fi cele care urmează să fie prezentate de către cei 260 de producători care vin la evenimentul de la Geneva, însă acest lucru va duce la pierderi de locuri de muncă în cadrul fabricilor europene.
Saab Automobile a dat faliment în ianuarie, după un efort de doi ani de a revigora una dintre cele mai puternice brand-uri din industrie.
Între timp, producătorii auto din China şi India au început să câştige teren în piaţa automobilelor din Europa.
Great Wall Motors a deschis o fabrică în Bulgaria, devenind primul producător auto chinez care asamblează automobile în Uniunea Europeană.
General Motors şi Peugeot Citroen, nouă alianţă strategică
General Motors şi Peugeot Citroen Franţa au anunţat în această săptămână o alianţă strategică.
Cele două companii au declarat că, împreună, acestea vor fi mai bine pregătite pentru a supravieţui pe piaţa auto din Europa.
În cele din urmă, observatorii din industrie se aşteaptă ca alianţa să reducă producţia în exces, prin închideri de fabrici.
"În ceea ce priveşte restructurarea în Europa, cred că unele lucruri sunt mai probabile să se întâmple în această perioadă decât în trecut, pentru că toate ţările importante din Europa, cât şi ţările mai mici, se luptă cu probleme proprii legate de buget ", a spus directorul financiar de la Ford, Lewis Booth.
Guvernele nu mai sunt pregătite să ofere stimulente pentru maşini vechi sau credite pentru a menţine funcţionarea anumitor producători auto, aşa cum au făcut în trecut, potrivit AP.
Alianţa GM-Peugeot merge dincolo de tradiţionalele obiceiuri din industria auto, fiind pentru prima oară când producătorii auto combină tehnologia, şasiul şi instalaţiile de producţie pentru a eficientiza costurile şi a creşte performanţele.