Noile măsuri fiscale au luat prin surprindere mediul de afaceri
Noile măsuri fiscale au luat prin surprindere mediul de afaceri, spun specialiştii EY România.
Articol de Florin Lepădatu, 07 August 2019, 07:41
Noile măsuri fiscale au luat prin surprindere mediul de afaceri, spun specialiştii EY România.
În plus, ei consideră că mai este încă de lucru în domeniul comunicării autorităţilor fiscale cu contribuabilii.
Iulian Olescu a urmărit discuţiile la un seminar pe teme de fiscalitate organizat la noi în ţară: "Relaţia fiscului cu contribuabilii s-a mai îmbunătăţit anul acesta, după ce 2018 a fost unul dintre cei mai deficitari ani din acest punct de vedere, susţin reprezentanţii companiei de consultanţă fiscală EY România.
Ei spun, însă că, deşi întâlnirile cu mediul de afaceri sunt mai frecvente, angajaţii ANAF sunt mai deschişi la dialog constructiv şi la prezentarea de calcule şi studii de impact în domeniul măsurilor fiscale, mai este încă de lucru în domeniul comunicării autorităţilor cu contribuabilii.
De exemplu, noile măsuri anunţate în ultimele zile ce vin în completarea rectificării bugetare şi în special introducerea accizei pentru băuturile răcoritoare cu conţinut ridicat de zahăr au luat, din nou, prin surprindere mediul de afaceri, neexistând nici de această dată consultări prealabile.
Liderul departamentului de asistenţă fiscală şi juridică EY România, Alex Milcev.: "Deci avem întâlniri mai frecvente, avem teme care se pun pe masă, se discută, avem şi anumite succese, însă mai lasă de dorit această cooperare şi ultimul exemplu chiar a venit această săptămână, când am fost oarecum surprinşi de această propunere, din nou, a taxei pe produse care conţin zahăr.
Deci este ceva ce nu a fost discutat, n-a fost pe masă.
Într-un dialog corect şi anticipativ, dacă să zic aşa, între autorităţi şi contribuabilii asemenea ştiri să nu apară în ziare înainte şi după aia să afle toată lumea.
Urmează ca comunitatea de afaceri să reacţioneze în acest fel, asemenea ştiri care impactează anumite sectoare nu trebuie puse aşa fără absolut niciun dialog şi nicio discuţie prealabilă."
Un alt subiect abordat la seminar este legat de controalele ANAF, consultanţii fiscali apreciind că, deşi sau îmbunătăţit cunoştinţele tehnice ale inspectorilor fiscului, este nevoie în continuare de o mai bună pregătire profesională a acestora, în aşa fel încât să poată înţelege toate implicaţiile şi evoluţiile internaţionale în domeniul relaţiilor transfrontaliere şi al combaterii evaziunii fiscale.
Astfel, referitor la controalele demarate de la începutul lui august, în special în zona Bucureşti Ilfov, şi care vizează acei contribuabili care nu au fost până acum verificaţi, reprezentanţi EY România atrag atenţia asupra faptului că s-ar putea ca rezultatele să nu fie suficient de bune încât să justifice resursele suplimentare alocate pentru derularea lor.
Alex Milcev: "Aici e o întrebare mare legat de eficienţa utilizării banului public, adică dacă aceste controale sunt menite să aducă într-adevăr bani la bugetul de stat.
Ştiţi regula aia de 80-20, te concentrezi pe 20% din contribuabili care oricum îţi aduc 80% din bani şi restul încerci să administrezi cât de cât, pentru că să scoţi banii din ei e mult mai complicat, adică sunt o minoritate în cazul nostru contribuabilii care îţi duc majoritatea veniturilor la bugetul de stat şi majoritatea contribuabililor care îţi aduc minoritatea de venituri şi e mult mai costisitor să-i verifici, să-i "serveşti", în ghilimele, să faci o sută de mii de controale plus să scoţi nişte bani, chiar e curios, de văzut, după ce această campanie se încheie cât au costat controalele în termeni de forţă de muncă, salarii, cheltuieli indirecte, echipamente şi aşa mai departe la banii colectaţi."