Noi contracte pentru furnizarea de servicii de comunicaţii
Operatorii telecom trebuie să modifice, până la 25 februarie, contractele încheiate cu utilizatorii finali şi să introducă mai multe clauze minime obligatorii în scopul protecţiei consumatorilor, potrivit ANCOM.
Articol de Răzvan Stancu, 23 Februarie 2012, 17:06
Din 25 februarie 2012 vor fi modificate contractele încheiate de consumatori cu furnizorii de servicii de comunicaţii electronice, potrivit unui comunicat al Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).
Conform noului cadru legal din domeniul telecom contractele vor conţine mai multe clauze minime obligatorii, în scopul protecţiei consumatorilor.
Potrivit comunicatului, noile dispoziţii legale stabilesc, printre altele, un prag maxim pentru durata iniţială a contractului şi aduc unele modificări referitoare la încheierea contractelor la distanţă ce au ca obiect furnizarea de servicii de comunicaţii electronice.
Este reglementată durata maximă iniţială a contractelor încheiate cu utilizatorii finali persoane fizice care nu mai poate depăşi 24 de luni.
De asemenea furnizorii au obligaţia de a le oferi consumatorilor şi posibilitatea de a beneficia de servicii pentru o durată contractuală de cel mult 12 luni, astfel încât aceştia să poată alege oferta care se potriveşte cel mai bine nevoilor lor.
Comunicatul ANCOM |
S-a stabilit şi faptul ca furnizorii să fie obligaţi să dea curs solicitărilor persoanelor juridice care doresc să beneficieze de servicii de comunicaţii electronice în condiţiile oferite consumatorilor.
Potrivit noilor reglementări, operatorii au obligaţia de a include în contracte, printre altele, restricţiile pe care le impun în ceea ce priveşte utilizarea echipamentului terminal, categoriile de măsuri pe care le pot lua în cazul apariţiei unor incidente sau ameninţări de securitate, precum şi informaţii privind procedurile de gestionare a traficului în scopul de a evita congestionarea reţelei.
Aceste informaţii vor permite abonaţilor, de exemplu, să afle dacă furnizorul le va restricţiona accesul către anumite site-uri sau aplicaţii de pe internet, dacă le va coda telefonul în reţeaua sa sau dacă le va limita viteza de transfer după atingerea unui anumit volum al traficului.
Potrivit reglementărilor ANCOM, contractele încheiate pentru furnizarea de servicii de acces la internet trebuie să conţină clauze referitoare la parametri de calitate precum: viteza nominală/maximă de transfer a datelor, viteza minim garantată, dacă este cazul, întârzierea şi variaţia întârzierii de transfer, rata pierderii de pachete, termenul de la care va începe furnizarea accesului la internet, exprimat în zile calendaristice, precum şi termenele de remediere a deranjamentelor şi de soluţionare a reclamaţiilor utilizatorilor, exprimate în ore.
Furnizorii vor publica trimestrial pe paginile lor de internet valorile acestor parametri, prima raportare urmând să aibă loc la data de 25 aprilie 2012.
Potrivit ANCOM, aceste modificări se aplică atât contractelor încheiate începând cu 25 februarie 2012, cât şi contractelor aflate în derulare, furnizorii având obligaţia de a le modifica, precum şi de a informa abonaţii despre acest lucru.
ANCOM poate sancţiona furnizorii de servicii de comunicaţii electronice pentru neincluderea în contracte a acestor clauze minime obligatorii şi poate soluţiona litigiile nerezolvate pe cale amiabilă dintre utilizatori şi furnizori pentru nerespectarea acestor clauze.
Pentru soluţionarea acestor litigii, utilizatorii se pot adresa ANCOM.