Ministerul Transporturilor "a îndeplinit toate condiţiile"
Privatizarea CFR Marfă va fi reluată, după ce Comisia de privatizare şi GFR nu au ajuns, luni, la un rezultat pentru încheierea transferului de acţiuni în proprietate privată.
Articol de Costin Grigore, 15 Octombrie 2013, 08:36
Privatizarea CFR Marfă va fi reluată, după ce Comisia de privatizare şi Grup Feroviar Român nu au ajuns luni la un rezultat pentru încheierea transferului de acţiuni în proprietate privată.
Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat luni seară că Grup Feroviar Român ar fi putut plăti pentru acţiunile companiei, în condiţiile în care ministerul a îndeplinit toate condiţiile pentru transferul de proprietate.
Ea a arătat că, în aceste condiţii, s-a aplicat prevederea din contract care spune că dacă în termen de 60 de zile nu sunt îndeplinite condiţiile, acordul se desfiinţează.
Pe de altă parte, Grup Feroviar Român consideră că privatizarea a eşuat pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei.
Patronul GFR a ieşit primul de la discuţii şi a susţinut că a fost convocat la Ministerul Transporturilor doar pentru a fi informat că nu poate plăti suma restantă pentru că nu s-au îndeplinit toate condiţiile din contract.
Negocierile îndelungate de luni s-au purtat de fapt, spune omul de afaceri, pentru ca GFR să renunţe la despăgubiri.
"Am concluzionat în 20 de minute că nu s-au îndeplinit condiţiile suspensive şi stăm de şase ore şi jumătate ca să ne convingă să dăm declaraţie că nu ne putem îndrepta asupra Comisiei de privatizare. Decidem mâine. Voi participa de 100 de ori dacă va fi scoasă la privatizare de 100 de ori", a declarat Gruia Stoica.
În principal, GFR spune că statul nu ar fi acordat timp suficient Consiliului Concurenţei să se pronunţe asupra afacerii.
De cealaltă parte, ministrul transporturilor Ramona Mănescu, a declarat că avizul de la Concurenţă ar fi fost exclusiv în sarcina cumpărătorului, care nici nu a notificat instituţia la timp.
Chiar şi aşa GFR ar fi putut să finalizeze tranzacţia dacă ar fi vrut.
"Cumpărătorul ar fi putut plăti astăzi, renunţând la condiţiile suspensive, conform contractului. În momentul acesta, Comisia de privatizare, împreună cu consultanţii, analizează posibilitate sau oportunitatea reţinerii garanţiei de către stat", a declarat Ramona Mănescu.
Cu alte cuvinte, omul de afaceri riscă să piardă cel puţin 10 milioane de euro, iar statul a pierdut primul prilej să vândă CFR Marfă.