Mai multă disciplină şi transparenţă pe piaţa asigurărilor europene
Ţările europene pun în aplicare, de la 1 ianuarie 2016, regimul Solvabilitate 2, o directivă menită să aducă mai multă disciplină şi transparenţă în piaţa asigurărilor.
Articol de Iulian Olescu, 11 Februarie 2016, 07:59
De la 1 ianuarie 2016 ţările europene pun în aplicare, deocamdată ca un regim de tranziţie, o directivă europeană menită să aducă mai multă disciplină şi transparenţă în piaţa asigurărilor.
În esenţă, sunt introduse sancţiuni mai radicale pentru asiguratori, astfel încât aceştia îşi pot pierde automat licenţa, fără prea multe sancţiuni intermediare, dacă nu îndeplinesc criterii de solvabilitate şi lichiditate.
Regimul Solvabilitate 2 schimbă regulile jocului în domeniul asigurărilor, având ca scopuri principale menţinerea stabilităţii financiare şi protecţia asiguraţilor, spune directorul departamentului de reglementare al EIOPA, Autoritatea Europeană pentru Asigurări şi Pensii Ocupaţionale, Manuela Zweimueller.
"Din punctul meu de vedere, Solvabilitate 2 este foarte inovativ, este unul dintre cele mai moderne regimuri de reglementare în domeniul asigurărilor care există în prezent şi a fost deja sursă de inspiraţie pentru alte regimuri similare de pe mapamond. Am traversat o fază lungă de pregătire. Consider că a fost o iniţiativă foarte bună a EIOPA de a pune la dispoziţie îndrumări, pentru a oferi pieţei posibilitatea de a se pregăti pentru Solvabilitate 2, dar şi pentru a sta în contact atât cu autorităţile naţionale de supraveghere, cât şi cu actorii pieţei din întreaga Europă. Cred, de asemenea, că UNSAR şi ASF au făcut o treabă foarte bună în direcţia pregătirii pieţei româneşti, a cooperării şi a convingerii industriei de importanţa a ceea ce ce trebuie făcut. Directiva a fost transpusă în legislaţia din România, spre deosebire de ceea ce s-a întâmplat în alte state membre, aşa că trebuie să fiţi mândri de asta", a declarat Manuela Zweimueller.
Preşedintele Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România, Remi Vrignaud, consideră că noile reglementări aduc o serie de elemente pozitive.
"Le dă mai multă transparenţă, comparabilitate şi siguranţă financiară, printr-o raportare către publicul larg, transparenţă despre forţa financiară, despre pregătirea şi managementul riscului, dialog intens şi mai bun cu Autoritatea de Supraveghere, care noi suntem convinşi că va duce la o creştere de încredere, de care industria noastră are nevoie atât de urgent", a spus Remi Vrignaud.
Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară, Mişu Negriţoiu, apreciază că industria de asigurări din România este pregătită, cel puţin din punct de vedere financiar, pentru implementarea regimului Solvabilitate 2.
El adaugă că eventualele majorări de tarife la poliţele de asigurare nu pot fi puse pe seama noilor reglementări, ci provin din probleme mai vechi ale pieţei asigurărilor, ce ar fi trebuit de mult rezolvate.
"Solvency 2 are două componente importante: o priomă componentă, disciplina şi regulile, inclusiv în formarea preţurilor şi informarea consumatorului, a asiguratului cu elementele care stau la baza preţului. Dacă preţurile sunt corecte astăzi, Solvency 2 nu va schimba preţurile. Al doilea, Solvency 2 este asociat cu nişte costuri de implementare. Aceste costuri de implementare însă pot fi compensate cu beneficiile care rezultă din optimizarea activităţii de asigurare pe care le aduce Solvency 2", a afirmat Mişu Negriţoiu.
Şi preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, spune că majorările de preţuri din sectorul asigurărilor nu sunt disproporţionate, dar atrage atenţia asupra pierderilor raportate de societăţi pe segmentul de răspundere civilă auto.
"Imaginea pare-se mai degrabă a unei pieţe care cumva funcţionează. Pe ansamblu, este adevărat că avem o creştere a preţurilor an de an şi asta într-adevăr este preocupant. Parte pot fi explicate prin faptul că pe ansamblu industria pare să meargă în pierdere, ceea ce e cumva surprinzător, aparent, cel puţin pe datele raportate se plăte.şte, nu ştiu, 30-40% mai mult pe despăgubiri decât se încasează prin RCA, da? Deci de ce nişte agenţi economici raţionali sunt implicaţi în industrie dacă merge atât de prost?", spune Bogdan Chiriţoiu.
Acesta a precizat că şi cheltuielile de funcţionare pe segmentul RCA sunt mai mari în România decât în alte ţări din regiune, însă şi-a exprimat speranţa că, o dată ce disfuncţionalităţile din piaţă vor fi definitiv rezolvate prin intervenţia reglementatorilor, activitatea din acest sector va intra pe un făgaş normal.