Interesul românilor pentru maşini noi, "în scădere"
Producătorii şi importatorii de autovehicule au discutat la Bucureşti despre modalităţi de stimulare a industriei auto.
Articol de Oana Rusu, 04 Iunie 2013, 14:32
Românii conduc maşini vechi - arată datele prezentate la o conferinţă pe tema industriei auto din România.
Mai bine de jumătate din maşinile care circulă în România au peste 11 ani, în timp ce maşinile noi de până în doi ani reprezintă doar trei procente din autoturismele înmatriculate în ţară.
Producătorii şi importatorii au discutat la Bucureşti despre modalităţi de stimulare a industriei în care lucrează aproximativ 110.000 de angajaţi.
Atât producătorii, cât şi vânzătorii de autoturisme din România se plâng de lipsa vânzărilor. Interesul românilor a scăzut, pe de o parte, din cauza lipsei banilor, pentru că o maşină nouă costă, iar pe de altă parte şi taxele sunt mari.
Timbrul de mediu pentru o maşină considerată nouă, cu vârsta de până la doi ani, cu toate că aceasta poluează mai puţin, este mai mare decât taxa pentru o maşină cu vârsta de patru-cinci ani, fapt care, spun dealerii, a dus la o invazie de maşini vechi, unele chiar non-euro şi care le blochează vânzările.
În primele patru luni ale anului, a spus Nicolae Sorescu, dealer auto, doar 19% dintre maşinile vândute în România sunt maşini noi, restul au fost maşini aduse din străinătate, majoritatea maşini vechi şi foarte vechi.
Investitorii se plâng de instabilitate legislativă
Dealerii spun că autorităţile ar trebui să ia atitudine şi au prezentat câteva măsuri.
Nicolae Sorescu, dealer auto, afirmă că nu trebuie importate maşini mai vechi de opt ani.
"TVA plătit la intrare în ţară după catalog, trecerea în latura penală a schimbării numărului de kilometri ai maşinii, limitarea vechimii maşinilor importate la maximum opt ani.
"Suntem într-o situaţie ipocrită, dac 20.000 de maşini sunt la REMAT şi importăm cel puţin 70.000 care sunt direct pentru REMAT", afirmă Nicolae Sorescu.
Nici investitorii nu sunt deosebit de mulţumiţi, pentru că, spun ei, legile se schimbă peste noapte, fiscalitatea este mare şi imprevizibilă, iar din cauza unor factori externi lor, cum ar fi sistemul sanitar, educaţional sau de asistenţă socială, le pleacă muncitorii pe care îi găsesc greu.
Christian von Albrichsfeld, director general al unui mare producător de echipamente pentru siguranţă, se plângea că tinerii pe care i-au instruit ani în şir le-au plecat în Vest.
Piaţa maşinilor noi a scăzut cu 70% faţă de anul 2007, când se înregistra vârful, iar anul trecut scderea din România a depăşit media europeană.