Google pierde utilizatori, dar câştigă imagine
Prin închiderea operaţiunilor din China, Google pierde mai mult de 400 de milioane de utilizatori de internet, dar va câştiga mulţi alţii în zona Asiei.
Articol de Sorin Solomon, 24 Martie 2010, 12:52
Decizia Google de a nu mai respecta impunerile guvernului chinez pare o sinucidere corporatistă programată. Acum câteva luni, celebra firmă de consultaţă JPMorgan estimase ca Google ar putea scoate 600 milioane dolari din operaţiunile din China.
Însă ceea ce poate reprezenta o pierdere pe termen scurt, pe termen lung poate fi un câştig. Mai ales la nivel de brand, şi în comparaţie cu strategia mult mai conciliantă a altor mari companii de internet din lume, precum Yahoo.
Decizia de ieri a Google de a părăsi China va aduce o posibilă creştere a utilizatorilor din restul zonei asiatice, care a primit cu mult entuziasm decizia companiei americane de a părăsi ţara comunistă care impune măsuri drastice de cenzură, consideră Bloomberg.
În timp ce cota de piaţă a Google a depasit 75% in Marea Britanie, Germania si Franţa, compania deţine mai puţin de 50% din piata căutarilor din Japonia şi 8% in Coreea de Sud, potrivit companiei de cercetare ComScore.
Poziţia Google împotriva cenzurii din China, ar putea spori reputaţia companiei americane in alte zone ale Asiei, a declarat şi Whit Andrews, analist Gartner.
"Nu este puţin probabil ca anumiţi utilizatori să se ataşeze de valorile Google datorită atitudinii sale morale impotriva cenzurii", a mai spus analistul.
"Japonia este o piaţă importantă şi Google câştigă cotă de piaţa", a declarat pentru Bloomberg, Aaron Kessler, analist Kaufman Brothers.
Google este dominant şi în India, unde are 88% din piaţa de căutari, potrivit comScore.
Lunga poveste a cenzurii chinezeşti
Încă din 2004, organizaţia "Reporteri fără frontiere" acuza companiile americane că doresc în mod deliberat cenzurarea net-ului.
Cu mult timp înainte ca Google să aibă probleme cu hackerii şi cenzura chineză, Yahoo se lupta să urmeze cu regulile de cenzură ale Chinei, fără ca acest lucru să afecteze imaginea companiei în restul lumii, informează Bussiness Week.
Lucru care nu prea i-a reuşit.
Congresmanul Tom Lantos, un supravieţuitor al Holocaustului, îi compara pe cei de la Yahoo cu nişte "nazişti".
Când, peste un an, Yahoo a oferit poliţiei chineze informaţii de e-mail, care au dus la încarcerarea unui dizident, acelaşi Tom Lantos i-a numit pe responsabili ca fiind nişte "pigmei morali".
În ultimele două luni, Yahoo a fost una dintre puţinele companii care şi-a exprimat susţinerea pentru decizia Google de a părăsi China.
Unde mai dai "search" în China
Ieşirea Google va forţa utilizatorii chinezi să se bazeze mai mult pe motorul de căutare local Baidu, care filtrează rezultatele de căutare.
Compania chineză deţine 58.6% din piaţa de căutări online, comparativ cu 35,6% cât deţinea Google, a anunţat compania de cercetare Analysys.
De asemenea, companiile de publicitate vor fi nevoite sa colaboreze cu Baidu sau alte companii chineze de internet, precum Tencent Holding si Alibaba.com.
Numărul utilizatorilor de internet din China se va dubla până în 2013, până la 840 milioane, potrivit eMarketer.
Statele Unite susţin libertatea Internetului, dar precizează că nu s-au implicat în decizia Google
Imediat după decizia luată de Google de a părăsi China, Statele Unite invitau China să se gândească la implicaţiile economice care ar putea să apară.
Aministraţia americană a confirmat faptul că susţine " libertatea Internetului, dar decizia aparţine Google"
"Dacă aş fi în locul chinezilor, aş analiza cu seriozitate implicaţiile faptului că una dintre instituţiile cele mai recunoscute decide că este prea dificil să facă afaceri în China. Sunt implicaţii, dar China este cea care trebuie să le evalueze", a comentat purtătorul de cuvânt al Departamentului american de Stat, Philip Crowley.
Bejingul a apreciat că decizia Google de a nu mai respecta cenzura din China nu va influenţa relaţiile sino-americane, dacă nu va exista dorinţa de "politizare" a dosarului.
"Problemele privind proprietatea intelectualã sunt un subiect obişnuit de îngrijorare, pe care l-am evocat adeseori" în discuţiile cu Beijingul, a subliniat purtătorul de cuvânt al diplomaţiei american, insistând asupra importanţei pe care Statele Unite o acordă relaţiei comerciale cu China.
Conflictul Google-China a izbucnit în ianuarie, după ce hackeri chinezi, bănuiţi a avea legături cu serviciile de informaţii, au atacat serverele de e-mail ale companiei pentru a spiona activişti pentru drepturile omului.
Google a încheiat anul trecut cu un profit net de 6,52 miliarde de dolari, mai mare cu 54% faţă de rezultatul din 2008.
Veniturile companiei s-au majorat cu 8,5%, la 23,65 miliarde de dolari, însă cifrele din ultimul trimestru al lui 2009 au dezamăgit investitorii.