GFR "a depus garanţia de 20 de milioane de euro"
Grupul Feroviar Român anunţă că a plătit până acum, în total, 30 de milioane de euro pentru achiziţia CFR Marfă şi va plăti restul banilor după avizul Consiliului Concurenţei.
Articol de Alex Lancuzov, 04 Octombrie 2013, 15:01
Grupul Feroviar Român(GFR) a plătit până acum 30 de milioane de euro pentru achiziţia CFR Marfă şi va plăti diferenţa până la 202 milioane de euro ulterior avizului Consiliului Concurenţei, potrivit unui comunicat al companiei.
La începutul lunii septembrie, Ministerul Transporturilor a semnat cu Grup Feroviar Român contractul de privatizare a companiei CFR Marfă. GFR ar urma să plătească peste 200 de milioane de euro pentru 51% din acţiunile CFR Marfă.
GFR anunţă că a depus ieri suma de 90.498.000 lei (20,2 milioane euro), în contul escrow, "onorând obligaţia de garantare ce îi revine în calitate de cumpărător al SNTFM CFR Marfă SA, conform contractului de privatizare semnat în data de 2 septembrie 2013".
Este vorba despre un cont special de tip escrow, pe care, în acest caz, statul român nu îl poate accesa decât la achitarea integrală a sumei de 202 milioane de euro, conform contractului, iar banii strânşi până în acest moment, 30 de milioane de euro, pentru că vorbim şi despre garanţia iniţială de 10 milioane de euro, pot fi folosiţi de către statul român dacă preluarea CFR Marfă eşuează din vina cumpărătorului.
Avizul Consiliului Concurenţei
În vigoare este hotărârea de guvern din data de 14 august, care prevede că în 60 de zile calendaristice cumpărătorul trebuie să achite suma totală; aşadar, încă 172 de milioane de euro, iar termenul pentru finalizarea tranzacţiei expiră duminică, 13 octombrie, dacă nu intervin alte modificări.
Totuşi, la Ministerul Tranporturilor se analizează posibilitatea ca în acest timp să fie schimbat termenul şi asta ca urmare a notificării Consiliului Concurenţei, care ar avea nevoie de până la cinci luni pentru a da un răspuns în privinţa concentrării de pe piaţă.
Însă, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, spune că data până la care GFR trebuie să achite banii pentru cumpărarea CFR Marfă depinde numai de înţelegerea dintre guvern şi cumpărător.
Practic, cumpărătorul nu poate prelua compania decât cu aprobarea Consiliului Concurenţei - a precizat Bogdan Chiriţoiu - şi aşteptăm un răspuns de la Bruxelles cu privire la instituţia care va analiza această concentrare de capital, în speţă, Consiliul Concurenţei sau Comisia Europeană.