"Evaziune fiscală de 68%" în panificaţie
Potrivit datelor Patronatului Român din Industria de Morărit şi Panificaţie,în 2012, s-a înregistrat o evaziune fiscală de 68% în domeniul panificaţiei.
07 Martie 2013, 09:50
Potrivit datelor Patronatului Român din Industria de Morărit şi Panificaţie, anul trecut, s-a înregistrat o evaziune fiscală de 68% în domeniul panificaţiei.
"După ultimele cifre din anul 2012, 68% este evaziune fiscală şi pâine înregistrată numai 32%, ceea ce duce la neîncasări la bugetul de stat - am făcut noi socoteala - de peste un miliard de lei", a declarat în exclusivitate, la Radio România Actualităţi, Aurel Popescu, preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit şi Panificaţie.
Din cauza fiscalităţii excesive multe fabrici de pâine au încheiat anul 2012 în pierdere, iar peste 300 de unităţi de panificaţie s-au închis, din care şase unităţi foarte mari care aprovizionau un judeţ întreg, au intrat în deorganizare sau în insolvenţă, a declarat Aurel Popescu.
"Problema numărul unu este fiscalitatea excesivă care face ca în piaţă să fie o concurenţă neloială. Noi lucrăm cu un TVA de 24% în timp ce 68% din producţie e fără TVA 24%.
"În al doilea rând este faptul că aşa cum se întâmplă la noi în morărit-panificaţie se întâmplă şi în celelalte subramuri ale industriei alimentare, datorită costurilor la materiile prime foarte mari. În ultimii doi ani costurile cu materia primă s-au dublat, iar preţul pâinii nu a putut să crească decât cu maxim 5% şi atunci sigur că pâinea este în pierdere totală", susţine Aurel Popescu.
Pâinea românească, cea mai ieftină din UE
Preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit şi Panificaţie spune că în România preţul pâinii este de 2,4 ori mai mic decât media europeană a preţului pâinii, în condiţiile în care avem o fiscalitate prin TVA mai mare de 2,4 ori decât media europeană.
"Costurile cu energia electrică, cu materia primă, cu gazele naturale sunt la fel ca şi în celelalte state europene. La noi, hai să spunem că forţa de muncă este mai ieftină, dar este insuficient pentru a contracara creşterile de preţ despre care am vorbit", a declarat preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit şi Panificaţie.
Aurel Popescu, preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit şi Panificaţie este şi organizatorul Conferinţei morarilor şi brutarilor care se deschide joi, la Bucureşti.
"Noi în conferinţa de astăzi vom prezenta primului ministru, ministrului finanţelor şi celorlalţi oficiali care vin la conferinţă, ce s-a întâmplat în 1999 când a crescut TVA, de la 11% la 19%, în trei ani au dispărut 700.000 de tone de pâine.
"În iulie 2010 când a crescut TVA de la 19% la 24% au mai dispărut 300.000 de tone într-un an. Vă daţi seama că oamenii totuşi mănâncă pâine. Avem cel mai mare consum după Bulgaria în UE, 98 de kilograme, aproape de sută. Înseamnă că toată această pâine se duce în zona nefiscalizată.
Vânzările din panificaţie, în scădere în 2013
Pe primele două luni din 2013 s-a înregistrat o scădere cu 25% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2012.
Acest lucru este incredibil pentru că nu poate să scadă consumul de la un an la altul cu 25%, susţine Aurel Popescu.
"Scade cu unu-două procente în fiecare an. Noi avem calcule foarte bine făcute şi evidenţe în acest sens. Deci este clar că totul merge în zona nefiscalizată. Este o economie bolnavă şi trebuie să o însănătoşim. Nu avem ce să facem", a declarat preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit şi Panificaţie.
Aurel Popescu a mai reclamat probleme şi în ceea ce priveşte relaţia producător-retailer.
El a precizat că retailerii doresc preţuri mici şi asta înseamnă că dacă producătorii nu sunt într-un magazin cunoscut, înseamnă că nu sunt credibili în piaţă şi atunci vând la preţuri mici şi ies în pierdere.
"Taxele pe care le percep retailerii sunt exorbitante, sunt foarte mari şi duc în mod cert la pierderi mari şi cea mai gravă problemă este marca proprie a magazinelor, marcă proprie care pur şi simplu ne dezavantajează pentru că ei vor la marca proprie preţuri foarte mici şi încet-încet te scoate din producţia ta cu mărcile proprii ale tale ca producător şi pe urmă ne trezim că poate să-şi facă marfa proprie din alte state europene fără nicio problemă şi sistăm cu producţia noastră şi nu mai putem face nimic.
"Noi am încercat în anii anteriori să facem un protocol în ceea ce priveşte modul de contractare a mărfii cu ei. Se pare că au fost mai tari, dar o să reluăm această problemă care este extrem de importantă şi care este a fi sau a nu fi să exişti în industria alimentară românească", susţine Aurel Popescu.
Audio: Interviul difuzat la Apel Matinal cu preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit şi Panificaţie, Aurel Popescu. Realizator Felix Crainicu.