Drumul chinezesc de la "no name" la mărci de renume
Sprijinul guvernamental chinez pentru companiile autohtone şi stabilirea de standarde care favorizează companiile chineze, au dus la acuzaţii de protecţionism la adresa Chinei.
Articol de Beatrice Brăileanu, 13 Martie 2012, 11:07
Două noi ecrane LCD produse în China vor înlocui, pe o clădire simbol din Beijing, ecranele produse de către un concurent japonez.
Potrivit Reuters, noile ecrane, cu diagonala de 110 inch, sunt realizate de catre gigantul chinez în electronice TCL, informează Reuters.
Ele sunt cele mai mari ecrane LCD high-definition 3D din lume, cu puţin mai mari decât modelele Panasonic pe care le vor înlocui, de 108 inch.
"Am rupt monopolul japonezilor şi sud-coreenilor asupra televizoarelor cu ecran plat", a declarat preşedintele TCL, Li Dongsheng, la ceremonia de lansare.
Între mândrie naţională şi pragmatism
Guvernul încurajează companiile să dezvolte producţia de branduri, parţial ca o chestiune de mândrie naţională, dar şi pentru ca a doua cea mai mare economie din lume să îşi crească profiturile.
Dar crearea de branduri recunoscute nu a fost uşoară, întrucât China are puţine branduri cunoscute de cumpărătorii străini.
Chiar şi în China produsele locale sunt înlocuite de multe ori de branduri străine.
"Acesta este un obstacol mare, mai ales în domeniul auto. Mărcile naţionale sunt aproape inexistente în oraşele mari, cum ar fi Shanghai sau Beijing, deoarece nimeni nu vrea să fie văzut conducând un brand sub cele japoneze sau coreene", a declarat analistul economic James Roy.
Funcţionarii au interzis la maşini străine
Ministerul industriei şi tehnologiei informaţiei a postat norme noi care obligă funcţionarii, care preferă în general mărci germane de lux, să cumpere numai maşini locale.
Alte eforturi, inclusiv sprijinul guvernamental pentru companiile autohtone, garantarea achiziţiilor publice şi stabilirea de standarde care favorizează companiile chineze, au condus la acuzaţii faţă de China, considerată că încearcă să încline balanţa spre industria proprie şi în dezavantajul concurenţilor.
"Dacă societăţile chineze doresc să ţintească la nivel mondial, acestea nu pot concura doar într-o piaţă internă protejată", a spus Zhao Yuhai, director general la ministerul ştiinţei şi tehnologiei.
"În acest fel, niciodată nu va câştiga pe piaţa mondială. Deci, această preocupare nu este necesară", a adăugat oficialul chinez.